logobalk
Naar de homepage

Door Roelof Bouwman   |  09 November 2009 - 17:20  | 61 reacties | Stuur door

Als Herman van Veen echt zo allergisch is voor ‘autoritaire’, NSB-achtige partijen als de PVV, waarom liet hij het DDR-regime dan geld verdienen met zijn platen?

Tijdens de herdenking van de val van de Berlijnse Muur trok Herman van Veen dit weekend in Utrecht fel van leer tegen Geert Wilders. Diens Partij voor de Vrijheid (PVV) zou een bedreiging zijn voor de democratie omdat Wilders geen leden in zijn partij toestaat en alleen donaties accepteert. Ook vergeleek Van Veen de PVV met de Nationaal-Socialistische Beweging van Anton Mussert. In een ingezonden brief in de Volkskrant schreef hij zaterdag dat het nazi-verleden ‘ons heeft laten zien dat we waakzaam dienen te zijn voor een volksmenner die op een opportunistische golf surft, roepend dat hij de schuldigen kent’.

Dat klonk allemaal heel principieel. Maar hoe opportunistisch is Van Veen zélf?

Begin jaren tachtig brak Van Veen door in West-Duitsland, met zijn album Die Anziehungskraft der Erde. Kort daarna besloot hij ook zijn geluk te beproeven in het communistische Oost-Duitsland. Met optredens en een platendeal met het Oost-Duitse staatslabel Amiga, dat in 1985 en in 1987 twee langspeelplaten van Herman van Veen uitbracht in de DDR. Elke Nederlandse zanger, schrijver of kunstenaar wist destijds wat zo’n deal behelsde: je oeuvre werd dan eerst gekeurd door de Oost-Duitse censors, en het geld dat ermee werd verdiend vloeide grotendeels in de zakken van het DDR-regime. Vandaar dat bijvoorbeeld Gerard Reve er altijd op stond dat geen van zijn boeken door communistische regimes op de markt werd gebracht.

Van Veen dacht er destijds dus kennelijk anders over. Hoe je daar, twintig jaar na de val van de Muur, een mouw aan past? De organisatoren van het Utrechtse evenement waar Van Veen zondag optrad, deden het zo: ze herinnerden ons aan een Oost-Berlijns optreden van ‘Der Hermann’ op 4 oktober 1989, waar hij aankondigde de Muur te zullen gaan ‘wegzingen’. Dus die Van Veen was toch een principiële vent? Ja, maar hoogstens op de valreep en – als we ook zelf een nazi-vergelijking mogen maken – ongeveer net zo waarachtig als al die Nederlanders die op 4 mei 1945 besloten zich bij het verzet aan te sluiten.

Tijdens de herdenking van de val van de Berlijnse Muur trok Herman van Veen dit weekend in Utrecht fel van leer tegen Geert Wilders. Diens Partij voor de Vrijheid (PVV) zou een bedreiging zijn voor de democratie omdat Wilders geen leden in zijn partij toestaat en alleen donaties accepteert. Ook vergeleek Van Veen de PVV met de Nationaal-Socialistische Beweging van Anton Mussert. In een ingezonden brief in de Volkskrant schreef hij zaterdag dat het nazi-verleden ‘ons heeft laten zien dat we waakzaam dienen te zijn voor een volksmenner die op een opportunistische golf surft, roepend dat hij de schuldigen kent’.

Dat klonk allemaal heel principieel. Maar hoe opportunistisch is Van Veen zélf?

Begin jaren tachtig brak Van Veen door in West-Duitsland, met zijn album Die Anziehungskraft der Erde. Kort daarna besloot hij ook zijn geluk te beproeven in het communistische Oost-Duitsland. Met optredens en een platendeal met het Oost-Duitse staatslabel Amiga, dat in 1985 en in 1987 twee langspeelplaten van Herman van Veen uitbracht in de DDR. Elke Nederlandse zanger, schrijver of kunstenaar wist destijds wat zo’n deal behelsde: je oeuvre werd dan eerst gekeurd door de Oost-Duitse censors, en het geld dat ermee werd verdiend vloeide grotendeels in de zakken van het DDR-regime. Vandaar dat bijvoorbeeld Gerard Reve er altijd op stond dat geen van zijn boeken door communistische regimes op de markt werd gebracht.

Van Veen dacht er destijds dus kennelijk anders over. Hoe je daar, twintig jaar na de val van de Muur, een mouw aan past? De organisatoren van het Utrechtse evenement waar Van Veen zondag optrad, deden het zo: ze herinnerden ons aan een Oost-Berlijns optreden van ‘Der Hermann’ op 4 oktober 1989, waar hij aankondigde de Muur te zullen gaan ‘wegzingen’. Dus die Van Veen was toch een principiële vent? Ja, maar hoogstens op de valreep en – als we ook zelf een nazi-vergelijking mogen maken – ongeveer net zo waarachtig als al die Nederlanders die op 4 mei 1945 besloten zich bij het verzet aan te sluiten.

Goede zaak dat de heer van Veen DE MENSEN in het DDR steunde. Dat de machthebbers daar ook wat van profiteerde is onafwendbaar. Zo gaat dat ook in 3e wereld landen. AIRVD (E-mail) (URL) - 09-11-’09 17:29

"Ja, maar hoogstens op de valreep en – als we ook zelf een nazi-vergelijking mogen maken – ongeveer net zo waarachtig als al die Nederlanders die op 4 mei 1945 besloten zich bij het verzet aan te sluiten."

Hulde, HP! Het stikt in NL overigens nog steeds van die goed-na-de-oorlog types. Misselijk wordt je ervan. marcel - 09-11-’09 17:39

Qua hardleersheid is oom Herman niet zo frappant als tante Cox. Die snapt na twintig jaar nog steeds niet waar iedereen zo over loopt te zeuren.

http://www.fascinatieddr.nl/recensies/hp.. Jan Zandbergen (E-mail) - 09-11-’09 17:53

Nu, op het scherpst van de discussie komt het echte rapaille en dhimmitude schuim van 'links' bovendrijven. Het wordt steeds duidelijker wie er nog te vertrouwen is en wie de nuttige idioten zijn. De helpertjes van de islamitische vijfde colonne.

Alleen Hans Teeuwen en Theo Maassen zijn onverdacht. De rest van de 'linkse' podium grappenmakers is nu wel ontmaskert als fellow travellers van de Salafisten en ze snappen nog steeds niet waar het om gaat. Hanxie - 09-11-’09 17:56

HP/DeTijd is toch een abject soort blaadje geworden. Wel een beetje zieken over Herman van Veen die zijn producten in oost Europa verkocht, maar met geen woord reppen over de genocide die Geert Wilders en de zijnen inmiddels in Irak veroorzaakt hebben.

De domheid straalt af van de uitgaven van Audax Publishing BV. Hebben de werknemers hun school wel afgemaakt? Jeroen de Kreek (URL) - 09-11-’09 18:21

Mensen die het paspoort hebben van een land waar in de periode 1940-1945 meer dan 100.000 joodse medeburgers zomaar protestloos richting vernietigingskampen werden gedreven, met uitzondering van alleen een handjevol konttegendekribgooiers ('Februaristaking'), moeten in alle eeuwigheid Heel Voorzichtig zijn om de ander de maat te nemen wat betreft Goed en Fout. En zeker wanneer daarbij symbolen uit de Tweede Wereldoorlog van stal worden gehaald.
Dat de PVV van Wilders racisme bedrijft - hoe sluw hij zich daaruit ook probeert uit te kletsen - is al een alom geconstateerd Ding 'genoeg'. En pas echt een nationale schande. Kees Cornelder - 09-11-’09 18:41

Kan Hanxie me even uitleggen wat de salafisten en de dhimmi's te maken hebben met de DDR? Of wil hanxie gewoon overal even zijn rotte ei kwijt? Kan ook hoor. Rob (URL) - 09-11-’09 18:48

Vielleicht hat Hermann von Veen es nicht gewusst. Willem (URL) - 09-11-’09 19:34

hypocriete man, hij is van zijn voetstuk gevallen Egor - 09-11-’09 20:11

Rob.
Herman van Veen verstond het de strijder tegen de islamisering van Europa/Nederland, Geert Wilders, de maat te nemen en Wilders zonder onderbouwing een NSBer te noemen.
Dat past niet als je zelf wel concreet met het fascisme hebt gecollaboreerd. Daar ligt het verband. Links- rechts- of islamofascisme, het blijft fascisme. Hanxie - 09-11-’09 20:19

Annhuu, de wereld is niet mooi.

hij wist het blijkt wel wel... erik (E-mail) - 09-11-’09 20:27

@Willem

Der Hermann hat es bestimmt gewußt, aber der Hermann war nicht prinzipiell!! Er hat damals das Geld vom Ossivolk gerochen!!! Die hatten ja auch überhaupt nichts! Sänger die Protestlieder gemacht haben, wurden hinter Gitter geschmissen oder sind damals mit (und ohne) Zustimmung des Regimes nach West-Deutschland abgehauen!
Fazit: der Hermann stinkt!!! E.J. Bron - 09-11-’09 20:31

Vergeet zijn tekenfilmserie Alfred Joducus Kwak over de apartheid in Zuid-Afrika niet. Met overduidelijk necklace moordenaares Winnie Mandela als het zwarte meisje.

Geen interne democratie zegt overigens niets over het (parlementair) democratisch gehalte van een partij. Zo had volgens mij de NSB juist wel leden. Wildersgelovige - 09-11-’09 20:37

@ Jeroen de Kreek.
"maar met geen woord reppen over de genocide die Geert Wilders en de zijnen inmiddels in Irak veroorzaakt hebben".
Je bedoelt de genocide door terugtrekking van Nederlandse troepen te bepleiten waardoor Mohammed A(de sekteleider ihmselbst /B figuren meer zelfmoordaanslagen kunnen plegen op onschuldige burgers (en en zogoed onschuldige Iraakse militairen en politieagenten?
Irak dat van (de atheist) Sadam Hoessein overigens een communistisch land had moeten worden ! Wildersgelovige - 09-11-’09 20:41

Wat bizar, dat menigeen over racisme blijft spreken, als het gaat om moslims. Van welk ras zijn dan de gereformeerden? Zomaar een vraag. Jinx (E-mail) - 09-11-’09 21:19

De PVV is wel de enige partij die Sison ( http://www.cmobn.com/articles/freedom_fi.. ) durft aan te pakken, NPA lijkt toch wel op New Pedo Party en de enige die dit in de gaten had was Wilders.
Naar ik vrees lag onze kindervriend van Veen lekker te maffen, slaap zacht. Multidifficulti (URL) - 09-11-’09 22:55

Dat de PVV van Wilders racisme bedrijft – hoe sluw hij zich daaruit ook probeert uit te kletsen – is al een alom geconstateerd Ding ‘genoeg’. En pas echt een nationale schande.
Kees Cornelder - 09-11-’09 18:41

Vertel me eens Kees, sinds wanneer is islam een ras geworden???? jayden - 09-11-’09 23:14

Lees daar van een inzender dat Wilders genocide in Irak bedrijft door onze agressietroepen daaruit terug te willen roepen. Hoe verzint iemand dat, die is beslist niet toerekeningsvatbaar , 8 jr Balkenende met VOC mentaliteit heeft dat verooraakt.Zit wel in het straatje van die zanger van Veen , die beweert als een partij geen leden heeft hij NSB trekjes ziet. Redeneringen van : Vandaag regent het morgen eten we soep.
De waanzin is in sommige mensen geslopen, een groot gevaar met de afgebroken Gezondheidszorg holland - 10-11-’09 00:01

Ik vond de uitleg van Herman van Veen in Pauw & Witteman over zijn optredens in de DDR verhelderend, overtuigend, en integer. Willem (URL) - 10-11-’09 00:14

Geert Wilers en de zijnen plegen genocide? Dus e PVV bouwt vernietigingskampen in Irak en voert daar mensen met de trein heen? Geert Wilders' troepen gebruiken mosterdgas in Irak?
Het wordt steeds gekker hier... Zijn er ook nog weldenkende mensen die hun reactie kunnen geven? Aan blinde Alexander Mussert (NSB '66)-volgers is het intellect in elk geval niet af te lezen... Naz Drovje - 10-11-’09 00:15

Wellicht kan de godenzoon Chris van Dipten uitkomst brengen in deze queptie. Hanxie - 10-11-’09 00:37

Ik begin onderhand te denken aan emigreren. Misschien is Groenland een optie? Alex (E-mail) - 10-11-’09 03:51

HP en De Tijd stonden ooit voor kwaliteit. Nu proberen ze te Telegraaf te overtroeven met riooljournalistiek en steunbetuigingen voor de extreemrechtse PVV. wltr - 10-11-’09 06:54

@wltr - 10-11-’09 06:54

U leest waarschijnlijk liever dat de heer Wilders 'genocide' (hoe verzin je het) heeft gepleegd in Irak... marcel - 10-11-’09 08:44

@wltr
De PVV is eerder ultralinks dan ultrarechts. Rechtse partijen wantrouwen de overheid, zijn voor lagere belastingen, en willen een zo klein mogelijk ambtenarenapparaat. Linkse partijen willen een grote overheid, een dure verzorgingsstaat, en veel ambtenaren om dat allemaal te stroomlijnen.
Twee speerpunten van de PVV zijn de handhaving van de AOW met 65 jaar en onbeperkte handhaving van de huidige hypotheekrenteaftrek. Dus als het aan de PVV ligt, mag je al op je 65ste je hand ophouden bij de vermaledijde overheid, en mag diezelfde gewantrouwde overheid (lees: belastingbetaler) een substantieel deel van jouw koophuis betalen. Daaraan zie je dat de PVV (even afgezien van de nationalistische trekjes) een ouderwetse linkse partij is. You cannot have the cake and eat it. Jan Zandbergen (E-mail) - 10-11-’09 08:54

Herman van Veen blijft in mijn ogen naief. Je weet dat je gecorrumpeerd bent zodra in zee gaat met een totalitaire staat als de DDR. Intern onderdrukte de DDR de eigen bevolking, en beloonde en passant handlangers onder de burgerij. Naar buiten toe poogde het regime een menselijk gezicht te bewaren. Door je te laten engageren voor een concert in de DDR, werk je mee aan de instandhouding van dat masker.
De DDR is geen seconde eerder gevallen door de liedjes van Herman van Veen, zelfs niet door de drie kritische tekstregeltjes die het regime hem als wisselgeld toestond. De DDR is gevallen doordat ze geen geld meer kregen van de Sovjet-Unie.
Strikt genomen had de DDR door de inkomsten van de cd-verkopen van Herman van Veen net iets minder geld nodig van de Sovjet-Unie, waardoor het systeem de facto zelfs langer overeind kon blijven. Jan Zandbergen (E-mail) - 10-11-’09 09:18

@Jan Zandbergen

En de PVV wil het ambtenarencorps uitdunnen. Hoe verhoud zich dat in jouw theorie? René (URL) - 10-11-’09 09:41

Nu de DDR niet meer is, kan van Veen altijd nog zn huichelachtige kattengejank in Noord-Korea bij vriend Kim IL Sung ten beste geven.. marcel - 10-11-’09 09:43

HP/De Tijd: nu ook een platform voor de onderbuik van Nederland. Jan Blauw - 10-11-’09 10:02

Wilders heeft als een van zijn speerpunten de betrijding van een of andere Go(allah)d, een type door een mens op de wereld gezet. Een imaginair figuur dat onze maatschappij nooit, ik herhaal nooit, mag overheersen.De westerse samenleving heeft geen enkele behoefte aan de nieuwe priester, komt na 6 maanden huwelijk op bezoek en vraagt waarom mevrouw nog niet zwanger is, want er moeten toch nieuwe Mohammedjes komen.Die tijd hebben we al meegemaakt, eens maar nooit meer. topsporter (E-mail) - 10-11-’09 10:11

@Wildersgelovige

Nee, ik bedoel de genocide door politieke goedkeuring van de illegale oorlog in Irak en de bombardementen met wapens met verarmd uranium. Volg deze link, dan kan je de feiten zelf lezen:


http://www.hetbeklag.nl/Aangifte_Balkene..)":http://www.hetbeklag.nl/Aangifte_Balkenende_cums_suis_genocide_juni_2009.html Jeroen de Kreek (URL) - 10-11-’09 10:18

Jammer, dat HP de tijd ook hier vervuild raakt, door ultralinkse lieden, die reeds lang, hun dagelijks haat zaaien tegen Geert Wilders op Nu.nl Parade - 10-11-’09 11:14

@René
De vraag stellen is hem beantwoorden. PVV kan niet zonder ambtenarenapparaat, want ze willen de verzorgingsstaat in stand houden. De belofte van minder ambtenaren is onhoudbaar. Read their lips. Jan Zandbergen (E-mail) - 10-11-’09 11:17

@Jan Blauw
Sterker nog, HP/De Tijd is zelfs een platform voor mannen als Jan Blauw die evident om argumenten verlegen zitten. Jan Zandbergen (E-mail) - 10-11-’09 11:49

Dag allemaal,

Het is echt walgelijk dat HP/de Tijd zich hiermee bezig houdt. Herman van Veen is een gewardeerd man, en op deze manier in een slecht daglicht zetten, terwijl er niets staat over zijn boodschap destijds aan de burgers in de DDR.

WALGELIJK HP/de Tijd!!!

Groeten,

Justin Keizer

PS: Ik heb nu een proefabbonement, maar dat duurt gelukkig niet lang meer!! Justin Keizer (E-mail) - 10-11-’09 12:07

@Justin: Uw zinnen kloppen niet. MAVO? marcel - 10-11-’09 12:13

@ Justin
De boodschap aan de burgers van de DDR mocht niet over politiek gaan. Elk woord werd gewikt en gewogen door het totalitaire regime. De lp 'Auf dem Weg zu dir' was dan ook 0,0% a-politiek.
Wat het artikel wel goed aanstipt, is dat Van Veen het DDR-regime liet meeverdienen aan zijn plaat die middels het Amiga-label werd uitgegeven.
Dat is een keuze geweest van Van Veen. Reve deed het niet, hij wel. Enzo - 10-11-’09 12:19

Hysterisch zootje hier. Waar hebben we het nu eigenlijk over? Herman van Veen doet een brute uitspraak over Wilders. Hij zal binnenkort wel met een nieuwe CD komen.

Voor HP/de Tijd reden om op zoek te gaan naar een eventuele misstap van Herman en deze op hun website te plaatsen. Erg kinderachtig.

Eigenlijk moet je hier helemaal niet op reageren, maar de Wilders aanhangers en tegenstanders buitelen alweer over elkaar heen.

Jullie zijn allemaal gestoord. Bas van de Sande (E-mail) - 10-11-’09 12:20

Nog even en van Veen beweert dat de muur is gevallen dankzij zijn 'liedjes'.. marcel - 10-11-’09 12:44

Het is wel erg ver gezocht om Herman van Veen te verwijten dat zijn platen in de DDR worden verspreid waardoor het regiem van de winst de zakken zou vullen.
Als succesvolle platen wereldwijd worden verkocht kan een artiest toch niet tegen houden dat die ook wel eens in en land worden verkocht met een voor ons ongewenst regiem. Geen enkele platenmaatschappij is zo selectief in de verspreiding van hun produkten. Dat is technisch niet eens uitvoerbaar.
Het is ook prima dat van Nederlandse artiesten platen verkrijgbaar zijn in dat soort landen.

Een debiel verhaal dus. Harry Rijpkema (E-mail) - 10-11-’09 15:29

Ik vind het veel leuker om Chris van Dipten te bashen.
Zullen we Herman van Veen met zijn allen met rust laten en ons weer op Chris Van Dipten storten?
(ben ik verslaafd als paniekerig wordt als ik denk aan al dagen zonder dat ik Van Dipten kan plagen?) Sven Eric - 10-11-’09 15:39

@ Harry Rijpkema
Zie mijn post 12.19 uur.
Daar wil ik aan toevoegen dat het niet werkte zoals u denkt. Het was niet 1 platenmaatschappij die wereldwijd distribueert. Het was een bewuste keuze van Van Veen om het Oost-Duitse Amiga-label (een besmette naam) zijn politiek veiligste werk te distribueren. Enzo - 10-11-’09 15:46

Wat en emoties zeg....?
t is al sinds mensen heugenis bekend.

Een volk in verdrukking komt in verzet. leo - 10-11-’09 18:20

Er zijn wel meer van dit soort types die goed fout zijn geweest. Wat te denken van Cox Habbema....15 jaar lang jaar als "kunstenares" in de DDR kunnen werken met de zegen van Honecker c.s. Maar kennelijk is dat voor de linkse kerk allemaal nooit zo erg geweest. Helemaal niet, zelfs een pre op je CV....directeur van de Stadsschouwburg. Nee dan Willem Frederik Hermans die eens afreisde naar Zuid-Afrika.... die werd door de linkse kerk direkt en op een niet mis te verstane wijze verketterd. Mevrouw Habbema werd lid van de PvdA en meende na een lidmaatschap van een maand toch echt wel de nieuwe voorzitter van deze kerk te moeten worden, toen dat niet lukte stelde ze zich nog eens kandidaat voor de Waterschapsverkiezingen want zij had niet alleen verstand van hoe om te gaan met Republikflucht maar ook van dijken en sluizen immers Sie ist doch eine richtige Hollanderin!
Frank, Amsterdam Frank Bauling (E-mail) - 10-11-’09 19:56

het een heeft niets te maken met het ander, het een is een jeugdzonde, het ander een juiste constatering, het een ligt in het grijze verleden, het ander heeft te maken met dit angstaanjagende heden. het een is, ach, ontroerend naief, het ander bijna dapper.

u bent! victor crebolder (URL) - 10-11-’09 20:10

Als Van Veen nu had opgetreden op congressen van de Oostduitse communistische partij, tot vlak voor de muur viel, dan had ik de auteur gelijk gegeven. Maar hij heeft opgetreden voor gewone mensen.

Wat had hij dan moeten doen? Zeggen tegen die gewone mensen, die naar hem/westerse artiesten smachtten: "Sorry, maar als ik bij jullie een plaat uitbreng gaat de winst naar de staat dus doe ik dat niet."?

Slechte beurt, HP. Niveau bagger. Prins Pils - 10-11-’09 20:58

Bovendien zegt Van Veen bij Pauw & Witteman, ik zie de uitzending nu, dat hij in '80-'81 voorafgaand aan een optreden in Oost-Berlijn tegen de Oostduitse machthebbers zei dat hij was gekomen om een steen uit de muur te zingen. En dat hij, door een politiek lied dat hem in principe was verboden toch te zingen, de jaren erna niet meer welkom was. Totdat Oostduitse vredesbewegingen en kerken weer een manier vonden om hem weer te kunnen laten optreden/muziek uitbrengen.

Ook nog slecht onderzoekswerk, HP? Prins Pils - 10-11-’09 21:07

PP: Ik herhaal de woorden van de heer Bron voor u:

"Der Hermann hat es bestimmt gewußt, aber der Hermann war nicht prinzipiell!! Er hat damals das Geld vom Ossivolk gerochen!!! Die hatten ja auch überhaupt nichts! Sänger die Protestlieder gemacht haben, wurden hinter Gitter geschmissen oder sind damals mit (und ohne) Zustimmung des Regimes nach West-Deutschland abgehauen!
Fazit: der Hermann stinkt!!!"

Tegenwoordig staan al die linkse heulers met foute regimes, vooraan bij de herdenking van de val van de muur.... Dat deze figuren zich niet kapot schamen is iedereen een raadsel. DDRwasFOUT - 11-11-’09 07:22

Ik schaam me eerder voor Nederlanders, die naast slecht Duits net doen alsof ze vol goede bedoelingen zijn en iedereen het zo ziet als zijzelf.

Van Veen heulde niet met het DDR Regime, dat is een sprookje wat door diep gefrustreerde rechtsextremistjes zoals jij in leven wordt gehouden.

Dat je zonder enige schaamte zoveel onzin kunt verkondigen is mij een raadsel. wltr (E-mail) - 11-11-’09 08:53

@wltr

Is HP nu ook al een rechts-extremisten blaadje, naar uw mening? (Het artikel is in eerste instantie van HP)

Wij weten allemaal hoe vreselijk FOUT links Nederland was tijdens de communistische dictatuur in Oost-Europa, dat de Rosenmullers en van Veens van deze wereld nu vooraan staan te hijgen bij de herdenking is A BLOODY SHAME!!!! Het toont het laaghartige opportunisme van dit soort lieden. DDRwasFOUT - 11-11-’09 10:11

@DDRwasFOUT:
De DDR was heel fout, en de Communistische Partij Nederland was ook fout. Of Rosenmuller fout was weet ik niet. Ik ken zijn levenswandel niet en in dit soort zaken is detailkennis vereist.

Maar HP/dT gaat duidelijk de fout in als het stelt dat Van Veen tot '89 een meeloper was. Dat was hij in '80-'81 al niet (meer). Ik ga er dan van uit dat Van Veen niet zo dom is om zaken op de TV te beweren die twee weken later in de landelijke pers als leugens betiteld kunnen worden. Prins Pils - 11-11-’09 11:11

Wat een doordachte streek, want hij weet donders goed, dat met het vergelijken van de P.V.V. met de N.S.B. hij tevens de aanhang mede classificeert. Maar wat mij nog meer zorgen baard, het schrijnt zelfs een gewoonte te gaan worden, om bij de VARA linkse cabaretiers rond de klok van 23 uur hun gif te laten spuiten over Geert Wilders en zijn aanhang. Daarom vraag ik mij sterk af, kunnen burgers geen aangiften doen, nu regelmatig door deze figuren wij de stempel NSB'ers krijgen toebedeeld. Daar is tot op heden maar baarweinig overbekend, of is dat ook de bedoeling? Snowy - 11-11-’09 12:41

Iedereen heeft Herman niet goed verstaan en/of begrepen.
Voor de zekerheid heeft hij het filmpje van zijn optreden toch maar verdonkeremaand.

Hij is nog niet zo dom die clown. Maar het is een colown zondere ruggengraat, een trekpop.

Zo hebben we in de politiek, de media en de pers veel van die clowns. besserwessie - 11-11-’09 16:01

Snowy - 11-11-’09 12:41 : om 23 uur liggen de meeste hardwerkende burgers al op een oor en hangen niet voor de tv, dus die horen/zien die programma's niet, als ze al programma's van de VARA bekijken. Waarschijnlijk dus ook zo bedoeld.
Voor wat betreft optredens in de DDR, mag ik jullie uit de droom helpen. De gewone mens mocht deze optredens helemaal niet bijwonen, als de gewone mens er al van wist. Het publiek werd heel zorgvuldig geselecteerd door het Politbüro en de parteibonzen. U hoeft dit niet te geloven, maar vraag eens de mensen die in die tijden in de DDR hebben geleefd en wel de gewone mens. Krissy - 11-11-’09 16:14

Als HP/DeTijd niets beters weet te melden, zeg ik mijn abonnement op. Kaj Elhorst (E-mail) (URL) - 11-11-’09 17:30

Wie unsinnig und unwissend die Äußerungen über die DDR hier erscheinen. Es ist so lächerlich. Jeder glaubt, über etwas reden zu können, von dem er keine Ahnung hat. Wir hatten auch wunderbare Musiker und vor allem mutige Liedermacher in der DDR. Wir waren nicht solch ein leidendes Volk, was Herman van Veen vergötterte, aber wir liebten seine Melancholie, seine Signale zwischen den Zeilen, weil wir meister darin waren, das zu erkennen. Und wenn Herman van Veen dort seine Platten verkauft hat, dann hatte jeder die freie Entscheidung, sie zu kaufen oder nicht. Genauso wie Platten von Brel, Roussos, Aznavour... Kein Mensch wurde vom Politbüro ausgewählt, um Herman van Veen Konzerte zu erleben. Was für eine dumme Behauptung. Ich war selbst dabei und in einer Stadthalle, die nur 2000 Sitzplätze hatte, wurde erlaubt, dass fast 4000 Menschen hinein durften, weil so viele Herman erleben wollten. Wovon redet ihr hier? War einer von euch jemals in der DDR? Habt ihr eine Ahnung, wovon ihr quatscht? Wer hat gegen das totalitäre Regime etwas unternommen? Wir waren allein und haben uns allein befreit. Und außerdem ist die DDR nicht zusammengebrochen, weil wir kein Geld mehr von den Russen bekamen, sondern auch, weil wir unser Geld an die Russen abgeben mussten, während der Westen von den USA gefüttert wurde. Das DDR-Volk allein hat diese friedliche Revolution gegen das Regime zuwege gebracht, sonst niemand. Und wenn Herr Wilders verlangt, dass er sagen darf, was er will, weil Meinungsfreiheit herrscht, gilt das dann ja wohl auch für Herman van Veen. Es liegt nicht an einzelnen Bevölkerungsgruppen, dass ein Ungleichgewicht in der Gesellschaft besteht. Es liegt an jedem einzelnen und vor allem an selbstgefälligen, unfähigen und schwatzenden Politikern. Es gibt ein Sprichwort: "Getroffene Hunde bellen", das scheint sich bei dem Eklat um diesen vielleicht nicht sehr weise gewählten Vergleich von Herman van Veen zu bestätigen. Sabine - 16-11-’09 19:47

Sieg Heil! Adolf - 16-11-’09 20:12

Hoe dom en onwetend hier sommige opmerkingen verschijnen over de DDR. Het is zo belachelijk. Iedereen denkt dat hij kan praten over iets waarvan hij heeft geen idee. We hadden ook prachtige muzikanten, en vooral ook moedige songwriters in de DDR. We waren niet zulke lijdende mensen, die Herman van Veen hebben aangebeed, maar we hielden zijn melancholie, zijn signalen tussen de lijnen, want erin waren we meesters. En als Herman van Veen heeft zijn platen daar verkocht, dan iedereen had een vrije keuze om wel of niet kopen. Net als de platen van Brel, Roussos, Aznavour ... EN! niemand werd geselecteerd door het Politbureau, om naar een Herman van Veen concerten te gaan. Wat een domme uitspraak. Ik zag het zelf en in een concertgebouw, die slechts 2000 zitplaatsen had, en ze hebben toegestaan, bijna 4000 mensen naar binnen te laten, omdat zoveel mensen wilden naar Herman luisteren. Wat bedoel je hier? Was iemand van jullie ooit in de DDR? Hebben jullie enig een idee van wat ze liflaffen? Wie heeft iets gedaan tegen het totalitaire regime? We waren alleen en hebben ons bevrijd. En bovendien, de DDR instortte niet omdat we geen geld meer van de Russen hebben ontvangen, maar ook omdat we moesten ons geld afleveren aan de Russen, terwijl het Westen werd volgestopt door de Verenigde Staten. Het folk van de DDR heeft deze vreedzame revolutie enkel en alleen tot stand gebracht tegen het totalitaire regime en niemand anders. En als Wilders daarop dringt, dat hij het recht heeft te zeggen wat hij wil, omdat de vrijheid van meningsuiting heerst, dan geldt het zeker ook voor Herman van Veen. Het is niet de schuld van bepaalde bevolkingsgroepen, dat er is een onbalans in de samenleving. Het is aan elk individu en vooral aan zelfgenoegzaam, incompetente en babbelende politici. Er is een gezegde: "geraakte honden blaffen". Sabine - 16-11-’09 21:05

De DDR was een hele fijne rechtsstaat kijk maar naar de film 'Das Leben der Anderen'
Ben ook heel blij dat Herman van Veen net zoals de bestuurlijke elite van dit land Wilders aanmerkt als een gevaar voor de samenleving als NSB'er want die 200 bedreigingen op jaarbasis dat mogen er is best meer worden. Ook heel moedig van Herman om zich te scharen bij het politiek correcte koor wat en masse over hem heen valt. Ook heel kies om de term NSB te laten vallen net zoals dat Marrokaanse tuig Aboutaleb ooit tijdens een tv-uitzending een NSB'er noemden.
Voor de voormalige Ossies unter Uns: Als die Socoalistische Heilstaat zo fijn was waarom moest er dan een hek om heen gezet worden. Waarom mochten de Vopo's mensen doodschieten als zij een Republiksflucht begingen? Mijn mening is dat de DDR de rechtmatige opvolger is geweest van het Derde Rijk alleen met een ander politiek kleurtje. De Gestapo werd de Stasi en als je kritisch was dan kreeg je een Berufsverbot maar dat mocht je niet meer zo noemen.
Jullie hebben jezelf niet bevrijd maar het Westen onder heeft aanvoering van Reagan jullie "beschermheer" economisch op de knieen gedwongen en Gorbarsjov koos eieren voor zijn geld toen Erich Honecker nog steeds geloofde in de leer van Marx en Lenin. Jullie zijn vrijgelaten omdat de kosten van de internering uit de handen liepen. Een heel volk gevangen houden en dan nog beweren dit uit naam van dat zelfde volk te doen. Machteld - 18-11-’09 23:21

Je moet het wel weten. Je bent zeker erbij geweest, je hebt vast en zeker net als ik erg geleden onder de chicanes van de Stasi. Je hebt natuurlijk destijds ook gestadig geprotesteert tegen de politieke leiders in Oost-Duitsland toen de DDR nog bestond. En jij hebt zeker ook geprotesteerd bij de VN, omdat zij heeft erkend de DDR en dat zulk een gevangenis mocht een lid zijn van de NAVO. Het thema was toch Herman van Veen en zijn opwerping, of niet? En hij was dapper genoeg om sommige dingen te benadrukken - zowel vandag als ook in vroegere tijd. Ook in de DDR. Je kent de DDR uit een film en je denkt dat je derhalve het recht hebt om over de mensen in de DDR en hun vredige revolutie te praten? Dat is helemaal niet verstandig. Dat is betweterij van iemand, die geen benul hebt en die niet in staat is, zich het woord Ossi te verbijten. Jammer maar liefs! And sorry for my simple dutch. Sabine - 19-11-’09 01:51

Wilders is niet helemaal met de NSB te vergelijken. Van de NSB kon je ten minste nog lid worden. Harry Rijkema (E-mail) - 21-11-’09 17:38



  


Persoonlijke info onthouden?:
Kattebel:
Verberg e-mail:

Small print: All html tags except <b> and <i> will be removed from your comment. You can make links by just typing the url or mail-address.

laatste reacties

gerelateerde berichten

laatste berichten

poll

De stakende schoonmakers op Utrecht CS moeten hun loonsverhoging krijgen.

of

Bekijk het poll archief voor alle polls.

stuur dit artikel door

Deze site is gebouwd door Two Kings en draait op PivotX