Vrouwen zijn de baas in de literatuur

Literatuur, spanning, romantiek, het vindt allemaal meer aftrek bij vrouwen dan bij mannen. Ook het uitgeversvak wordt steeds vaker door vrouwen beoefend. Komt de man er überhaupt nog aan te pas in de boekenbranche?  ‘De grootste seller chick van de afgelopen tijd is Herman Koch.’

“Het is toch helemaal een vrouwenaangelegenheid geworden, dat boekenvak.” We zien er inderdaad een beetje uit als grumpy old men zoals we daar aan de bar van de Amsterdamse Passenger Terminal staan: mijn vriend de fotograaf met zijn camera’s, hij heeft zijn foto voor de krant van vanmiddag al gemaakt, ik met mijn winterjas over mijn arm (omdat de garderobe vol was!) en mijn tas ongemakkelijk over mijn schouder, allebei kippig over onze bril heen turend om wijs te worden uit het aanbod aan broodjes.

Maar dat de bedrijvigheid op Vers voor de Pers veelal wordt veroorzaakt door vrouwen – en leuke vrouwen ook nog – is ons natuurlijk niet ontgaan. Zeker, er lopen ook mannen rond, maar kunnen wij het helpen dat ons oog vooral op de vrouwen valt die de stands van ’s lands uitgeverijen bemannen (ahum)?

Terwijl we onze broodjes eten en onze witte wijn drinken, laten we onze blik door de hal beneden ons gaan, waar de Nederlandse uitgevers hun voorjaarsproductie onder de aandacht van de media brengen. “Het hele boekenaanbod lijkt ook wel op vrouwen gericht,” vat ik mijn eerdere rondgang over Vers voor de Pers samen. “Trouwens, ik weet niet of jij wel eens in een boekwinkel komt, maar daar ligt het accent tegenwoordig volledig op chicklit of hoe het heet. Helemaal toegespitst op de smaak van vrouwen. Is je dat nooit opgevallen?”

Lees de rest van het artikel in HP/De Tijd van deze week.

Frank van Dijl