Een doorbijtende Youp aan je broek: de marketingnachtmerrie van T-Mobile

Een maandenlang sudderend akkefietje tussen de studerende zoon van Youp van ’t Hek en de klantenservice van telecomaanbieder T-Mobile heeft zich na bemoeienissen van papa-lief als een olievlek verspreid over de media. Na dreigementjes op Twitter (nieuwe Buckler-conference! oorlog tegen Sovjet-systeem!) wijdde Youp zijn zaterdagcolumn in NRC aan de falende helpdeskmevrouwen. Hoe ontwaakt T-Mobile veilig uit deze marketingnachtmerrie? “Doodzwijgen,” adviseert marketinggoeroe Frank van den Wall Bake. “Want op elke reactie van T-Mobile zal Youp óók weer reageren. En de sympathie van het volk ligt bij hem.”

Is dit een marketingramp van Buckler-formaat?
Van den Wall Bake: “Zo erg zal het niet zijn. Buckler is natuurlijk ook een surrogaat-biertje. Er is niks surrogaats aan T-Mobile. Maar dat laat niet onverlet dat Youp een enorme power met zich meebrengt. Het imago loopt zeker schade op.”

Een deskundige spreekt al van 300.000 euro
“Dat is nattevingerwerk. Ik durf mij niet te wagen aan schattingen. Maar mensen die waarde hechten aan het productgezelschap waarin ze zich bevinden, zullen nu niet snel een abonnement op T-Mobile nemen.”

Waar kan deze ‘vrolijke burgeroorlog’, zoals Van ’t Hek het noemt, in uitmonden?
“Als hij over een paar dagen ophoudt, valt het mee. Maar als er zaterdag weer een column komt – en dan een conference – kan het een probleem van blijvende aard worden.”

Kan hij het merk ‘slopen‘, zoals sommige media berichten?
“Youp is sterk, maar T-Mobile ook. Vergeet dat niet.” [[image file=”2010-10/coveryoup.png” align=”right” ]] 

Als T-Mobile morgen bij u aanklopt voor advies, wat zegt u dan?
“Goeie vraag…” Dan, na zijn tijd te hebben genomen: “Het beste is in dit geval doodzwijgen, want op elke reactie van T-Mobile zal Youp óók weer reageren. En de sympathie van het volk ligt bij hem.”

UPDATE, dinsdag, 14.06 uur – T-Mobile zegt sorry en gaat het toestelreparatieproces aanpassen.

Deze week in de winkel: HP/De Tijd met een groot Youp-interview.

Zie ook: Brief aan T-Mobile

niek stolker