Marianne Thieme: ‘Ook ik denk dat ik de beste chauffeur ben’

Principiële vegetariërs koesteren geen hartstochtelijke liefde voor auto’s – vooroordeel of niet? Een van de bekendste vertegenwoordigers op dit gebied, Marianne Thieme (1972) van de Partij voor de Dieren, neemt het woord liefde niet snel in de mond als het om auto’s gaat. Toch kan ze de schoonheid van auto-ontwerpen wel degelijk waarderen. Haar geheime dromen op wielen: de Fisker Karma en de Porsche 356 Electric Speedster. Thieme: “Het zijn de uitlaatgassen die voor mij de pret bederven. Vandaar dat elektrisch mijn voorkeur heeft, en zolang het niet anders kan hybride aangedreven auto’s.”

“Toyota vind ik een echt topmerk. Het is een van de voorlopers op het gebied van hybride auto’s, degelijk en duurzaam.” Schoonheid zit voor haar dus (net als bij mensen) vooral in het karakter van de auto, en minder in het uiterlijk. Thieme rijdt nu even op proef een honderd procent elektrische Nissan Leaf. De actieradius van een stel volle batterijen- nog steeds de achillespees van de elektrische auto – is 160 kilometer. Daarmee kan ze op en neer van haar woonplaats naar de Tweede Kamer rijden. Als er een treinstaking is tenminste, want als het even kan neemt ze de trein. Haar ‘gewone’ auto is een Toyota Prius, die ze rijdt in afwachting van elektrische auto’s met een ruimere actieradius.

Haar veel geciteerde uitspraak dat ‘een vleeseter in een Prius milieuvervuilender is dan een vegetariër in een Hummer’ was vooral gericht tegen de bio-industrie, maar ze wil toch wel kwijt dat ze weinig voelt voor het type auto dat ‘tegen beter weten in olie blijft slurpen. Ik zeg er ook altijd bij dat het milieu het best af is met een vegetariër op de fiets’.

Even fijn als de afwezigheid van uitlaatgassen is bij elektrisch rijden de afwezigheid van geluid. “Weet je wat een hilarische ervaring is? Geluidloos in je auto over de Veluwe zoeven. Je hebt echt de neiging uit het raampje te roepen: ‘Kijk uit, ik kom eraan!'” Die waarschuwing is volgens Thieme op zijn plaats. “Elektrische auto’s blijken binnen de bebouwde kom vaker dan benzineauto’s bij ongelukken betrokken. Fabrikanten zijn nu bezig met een geluidssignaal ter vervanging van motorherrie. BMW en Siemens hebben zelfs een prijsvraag uitgeschreven hoe zoiets moet klinken.”


Wat meer mensen zouden moeten doen: “Om files te vermijden, moet je leren om anticyclisch te reizen. Dus niet met z’n allen tegelijk naar kantoor en gewoon vaker de trein pakken in de spits.” En beland je dan toch in de file: “Benut de stereo optimaal, laat je niet gek maken door het weggedrag van anderen, maar geniet van de muziek die anderen voor je gemaakt hebben.”

Bestaat er volgens Thieme verschil tussen vrouwelijke en mannelijke chauffeurs? “Laat ik het zo zeggen: elke bestuurder is ervan overtuigd dat-ie zelf het best rijdt. Dat is bij mij ook het geval, haha!”

Bouwjaar: 2005

Gewicht: 1275 kg

Motorinhoud: 1500 cc / elektromotor

Vermogen: 111 pk

Topsnelheid: 170 km/u

Acceleratie: 0-100 km/u in 10,9 sec

Gem. verbruik: 4,3 l/100 km

Aanschafprijs: € 29.200

Erik Zwaga, foto's michel wielick