Broadcast Magazine trapt in Mulischgrap

Broadcast Magazine noemt zichzelf ‘het vakblad voor radio, televisie en multimedia’. De makers van Broadcast zouden dus bekend moeten zijn met het online magazine De Speld, dat fictieve en satirische nieuwsberichten schrijft. Toch trapte een onoplettende journalist er weer in, hij nam een fictief nieuwsbericht over het vermeende TROS-lidmaatschap van Harry Mulisch van De Speld over, herschreef hem en publiceerde hem online om hem vrij snel weer te verwijderen.

Het originele artikel dateert van 19 september en beschrijft hoe biograaf Jaap Schaft in oude dozen van Harry Mulisch een groot aantal TROS Kompassen heeft ontdekt, wat zou duiden op een lidmaatschap van de omroep. Volgens De Speld was dit nieuwswaardig omdat de schrijver eind jaren ’70 zich nog had verzet tegen de omroep.

Broadcast Magazine heeft het bericht bijna volledig overgenomen, op de laatste alinea na. Daarin stond dat Schaft ook een aantal TROS Kompassen vond met covers van Tineke Verburg. Van die edities was ‘het kaft gescheurd of bevlekt’, aldus Schaft in het bericht in De Speld. Blijkbaar vond de journalist van Broadcast deze laatste alinea toch iets te ongeloofwaardig om over te nemen. [[image file=”2011-09/mulisch.jpg” title=”Artikel op Broadcast Magazine” align=”right” ]]

Het is zeker niet de eerste keer dat een nieuwsbericht van De Speld klakkeloos wordt overgenomen in de media. In 2009 publiceerde de Telegraaf een onzinbericht over een snackbar met een patatje Holocaust op haar website, om hem vervolgens weer te verwijderen. Gelukkig hebben we ook daar de foto’s nog van.

Advies aan nieuwsjagers, lees voortaan even de disclaimer op de website van De Speld: “De artikelen die geplaatst worden op deze website zijn persiflerend, satirisch of parodiërend van aard.”

matthijs prinzen