KLM start mogelijk eigen Easyjet. Krijgen we ook hier stakende piloten?

De prijs van kerosine is 3,8 keer zo hoog als in 2000. Air France-KLM dook in de rode cijfers en er is nog weinig zicht op herstel in de markt: de onlusten in Arabische wereld houden vooralsnog aan, evenals de slechte economische omstandigheden in Europa.

Is er dan geen geld meer te verdien in de luchtvaart? Zeker wel. Prijsvechters Easyjet en Ryanair gaat het nog altijd goed.

Logische gedachte om dan zelf ook een lagekostenluchtvaartmaatschappij (3x woordwaarde) volgens het ‘geenfratsen‘-concept op te richten. Qantas, Singapore Airlines, Air Canada en AirAsia startten al een low-cost dochteronderneming, ook Air-France KLM is die mogelijkheid nu aan het onderzoeken.

Dat zorgt wel meteen voor spanningen. Vakbonden zijn bang voor uitholling van de sociale voordelen onder het bezuinigingsplan; het grondpersoneel van Air France gaat vrijdag staken. Bij Iberia, die ook net een low-cost dochter heeft opgericht, staken de piloten de komende drie maanden op maandag en vrijdag. Is de angst terecht en staat ook de piloten van Air-France-KLM straks hetzelfde te wachten als Amerikaanse piloten?

<iframe width=”470″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/tKQJx3L_CDQ” frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>

edwin van sas