Spring naar de content

De VVV’s verdwijnen. Balen!

Zoals de telefooncel uit het straatbeeld is verdwenen, vergaat het nu ook de VVV-kantoren. Op steeds meer plaatsen (1, 2, 3, 4, 5, 6) verdwijnen de kantoren of staat de toekomst ter discussie. Niet zo vreemd, als je alleen al naar de naam kijkt. De Vereeniging tot bevordering van het VreemdelingenVerkeer stamt uit 1883.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Edwin van Sas

Tegenwoordig noem je zoiets toerisme en dat verloopt niet meer via een fysiek kantoortje. Je googlet wat en boekt je hotelletje en activiteit zelf. Natuurlijk is er nog een stel bejaarden en is het in de grote steden nog altijd handig om ‘tourist offices’ te hebben voor buitenlandse toeristen en digibeten, maar om de woorden van de Oldenzaalse VVD-leider Lex Schukking maar eens te gebruiken: De VVV is een achterhaald instituut.

De versnippering van informatie op internet vraagt om strakke websites die toeristen wegwijs maken in een regio. Die slag hebben de VVV’s over het algemeen niet gemaakt. Wat niet wil zeggen dat er soms creatieve oplossingen zijn bedacht om een nieuwe markt aan te boren, zoals bij de (inmiddels gesloten) VVV in Emmen.

Het blijft toch een beetje een oubollig ding, zo’n VVV. Nederland op zijn smalst, folkore uit vervlogen tijden. Het doet ook denken aan de documentaire Pretpark Nederland van Michiel van Erp. Daarin kunnen we onder meer genieten van Wilco die de citymarketing naar een hoger niveau tilt met het bedenken van de slogan ‘Zoom in op Zutphen’.


Er is hoop

Met bestuurders in Nederland die dit soort malloten in de arm nemen om een sympathieke provinciestad op de kaart te zetten, zal het nog wel even duren eer de VVV definitief uit het straatbeeld zal zijn verdwenen. Eigenlijk maar goed ook, want dit hoort bij het ‘ik-hou-van-holland’-gevoel. Tegen de trend in worden er hier en daar zelfs nog nieuwe VVV-kantoren geopend, zoals in het pittoreske Landerd. De lokale Wilco heeft ervoor gezorgd dat de opening op passende wijze gebeurt!