Providers, waar blijft het all-inclusive abonnement?

verbinding

Niemand wil een ‘fijne’ relatie met de begrafenisondernemer en de Belastingdienst, maar ook niet met de mobiele telefoonprovider. Gelukkig begint die laatste groep het te leren.

Omdat je op gepaste manier afscheid wilt nemen van je geliefden is een nette uitvaart belangrijk. Tijdens je leven wil je juist volop in contact staan met geliefden en zakenrelaties, via de infrastructuur van het mobiele netwerk. Maar net als bij de begrafenisondernemer heb ik altijd het gevoel bedonderd te worden door de KPN’s, Vodafonen en T-Mobilen van deze wereld.

Geen relatie
Ik wil geen relatie met de begrafenisondernemer en ook niet met mijn telecomprovider. Beide zijn niet sexy en een sta in de weg. Contact met de provider is helaas noodzakelijk, aangezien ik voor mijn werk veel bel, SMS en continu online ben. En niets is irritanter dan door een databundel heen te zijn, net als je (foto’s bij) een artikel wilt insturen. Nee, dan wil ik niet bellen met een afdeling die na 10 minuten belooft dat met 20 minuten mijn internetsnelheid hersteld is.

Zeg me gewoon wat je per maand wil hebben, dan betaal ik dat. Er wordt altijd gek gereageerd als men mij vraagt wat men voor mij kan doen en ik zeg: “Geef me een abonnement dat ik in één klap alles afkoop.”

Onbeperkt door Europa
Op vakantie in Zwitserland logeerde ik bij mijn vriend Alexander. Toen ik wilde bellen pakte hij mijn telefoon af en gaf me zijn toestel. “Bel hier maar mee”, zei hij. Bellen (naar vast en mobiel) en het versturen van SMS- en MMS-berichten naar de EU, Verenigde Staten en Canada is namelijk afgekocht. Omgerekend betaalt hij daarvoor zo’n €140 per maand (alleen voor bellen met Zwitserland is dat overigens zo’n 50 euro per maand).

En data? Inbegrepen en op de hoogste snelheid natuurlijk. Als Alexander in Nederland komt kan hij bovendien 200 belminuten, 200 sms-berichten en 200 Mb dataverkeer verstoken. Onderdeel van het pretpakket. Je maakt geld over en krijgt infrastructuur. Geen moeilijk gedoe en geen gezeur. Hij (Zwitser) belt door Europa alsof de lidstaten een eenheid vormen en het binnenlands bellen is. Precies dat wil ik ook, het zou bovendien een enorme besparing zijn.

Onbeperkt in Nederland
Er zijn ontwikkelingen in de goede richting. Toen ik met de directeur Nederland van KPN, Joost Farwerck, aan het napraten was over de kritiek in mijn HP-column, hield hij mij ook al het onbeperkt bellen en SMS’en voor. Voor €40 per maand ben je dan klaar. Heel aantrekkelijk, maar data zit er niet in en is nog altijd op de bon.

T-Mobile biedt vanaf 3 september de mogelijkheid om voor 20 euro extra op een aantal abonnementen onbeperkt te bellen, sms’en en internetten (inderdaad MMS zit er niet tussen) binnen Nederland. Effectief betekent dat je vanaf zo’n 80 euro klaar bent. KPN reageerde snel met abonnementen waar tot 8Gb verkeer te kopen is. Dat is niet onbeperkt maar toch een begin.

Het plan van T-Mobile is nog altijd 30 euro per maand duurder dan Swisscom in Zwitserland, maar de koers is ingezet. Eindelijk gaan we in Nederland de mogelijkheid krijgen het gebruiksrecht van telefonie met toebehoren af te kopen. Na KPN en T-Mobile zal Vodafone nu ook wel iets moeten doen. Hopelijk wordt het een haasje over met prijs en prestatie.

Denk Europees
Heel misschien gaan de providers ook echt Europees denken en kan ik straks zonder zorgen mijn mobiel gebruiken. Hoef ik niet vrezen voor een rekening die de emotie van een spookfactuur oproept. Misschien krijg ik dan toch een fijne relatie met mijn provider: eentje waarbij we zakenpartner zijn maar elkaar nauwelijks spreken.


  • Ronald K

    Stelt Brenno nu een uitvaartpakket voor met onbeperkt cake na afloop? Zoals bij hem helaas wel vaker gebeurt, is aan de tekst geen touw vast te knopen. Lieve HP/De Tijd, zet een eindredacteur op die man.

  • Joep

    In Nederland (maar wellicht ook elders) hebben de providers er een sport van gemaakt om de telefoonkosten zo ondoorzichtig mogelijk te maken. Vergelijken met concurrenten is daardoor bijna onmogelijk maar ook de pakketten bij dezelfde provider zijn onduidelijk en moeilijk te vergelijken. En dat loont. Immers, als de klant niet weet waar hij aan toe is, dan levert dat geld op.