Lancering iPhone 5 beïnvloedt economische cijfers over de hele wereld

Als het Centraal Planbureau vaststelt dat we in een recessie zitten – wanneer dus twee kwartalen de groei van het bruto nationaal product negatief is – zakt het Nederlandse humeur tot een dieptepunt. Een vicieuze cirkel waarin een slechte economie ervoor zorgt dat Nederlanders de hand op de knip houden, waardoor de economie verder stagneert. In de geglobaliseerde economie is het bovendien onmogelijk voor een enkel bedrijf om een gamechanger te zijn in de cijfertjes. Of toch wel? De lancering van een nieuwe iPhone door Apple heeft namelijk een flinke impact op de retailcijfers.

Toen de iPhone 3GS in 2009 werd gelanceerd viel de totale productverkoop in de Verenigde Staten 0,72% hoger uit dan verwacht, en ook bij de lancering van de iPhone 4 en 4S is een vergelijkbare impact zichtbaar. Van de iPhone 5 wordt nog meer verwacht: in de maand september wordt traditioneel weinig electronica verkocht, waardoor de beïnvloeding door Apple’s nieuwe vlaggenschip nog hoger kan uitvallen. En ook buiten de Verenigde Staten heeft het elektronicabedrijf een flinke impact op de economische cijfers.

Lees hier meer over de invloed van de iPhone op de economische cijfers van China.