Conservatief Amerika gaat los op komst van tv-zender Al Jazeera

Al Jazeera slaat haar slag op de Amerikaanse televisiemarkt. De Arabische nieuwszender heeft voor vijfhonderd miljoen dollar Current TV gekocht, het station dat toebehoorde aan duurzaamheidsmessias en voormalig Amerikaans vice-president Al Gore. Met de overname bereikt Al Jazeera in een klap zestig miljoen Amerikaanse huishoudens: de conservatieve vleugel van de VS is (goh) not amused.

Anti-Amerikaanse propagandamachine
Onder Bush noemde de Amerikaanse regering Al Jazeera al de ‘marionet van Bin Laden’, en direct na de overname kozen de conservatieve commentatoren frontaal de aanval. Phil Mushnick, columnist van Rupert Murdocks New York Post, bestempelde de overname als onwettig, omdat de nieuwszender eigendom zou zijn van de staat Qatar. Conservatief aartsvader Bill O’Reilly betichtte de ‘liberal media’ maar weer eens van corruptie: zij hadden te weinig bericht over deze ‘Islamitische overname’. En Tea Party lieveling en mediadwaas Glenn Beck verweet de Arabische nieuwszender bovendien zelfs een anti-Amerikaanse propagandamachine te zijn.

Eigenlijk stoelt de conservatieve aversie jegens Al Jazeera natuurlijk op de kritische houding van de nieuwszender ten opzichte van het Amerikaanse leger en Israël. De commentatoren zullen echter zelf begrijpen dat ook, nee, júist zo’n kritisch geluid in Amerika is toegestaan dankzij de ook door hen zo geliefde Bill of Rights.

Ongefundeerde kritiek
Van anti-Amerikaanse of Islamitische propaganda is bij Al Jazeera in werkelijkheid geen sprake: de zender is oorspronkelijk zelfs opgericht om Qatar in de internationale opinie te onderscheiden van de meer ‘traditionele’ leiders in het Midden Oosten, en Amerikaans minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton prees de nieuwszender juist voor het brengen van ‘real news’. Ook Mushnicks kritiek houdt geen stand, want hoewel de onafhankelijkheid van het sinds 2011 formeel zelfstandige Al Jazeera inderdaad wordt betwist, is dit geen enkel juridisch probleem in de VS. O’Reilly kan tenslotte wel van mening zijn dat de ‘liberal media’ meer had moeten berichten over de overname, maar hoe dit een bewijs van corruptie is maakt hij niet expliciet, en lijkt ook volstrekt ongefundeerd.

Moraalridder Gore
En toch hebben de conservatieve commentatoren – met wonderwel Glenn Beck voorop – ook nog een valide punt. Beck, de door Fox News aan de kant gezette rechtsmalloot en drogredenaar, is sinds zijn ontslag zelfstandig aan de slag en speelde met het idee om – jawel – Current TV over te nemen. Daar bleek Al Gore niet toe bereid: de ideologische verschillen met Beck zouden te groot zijn geweest. Niet vreemd dus dat de voormalig Fox News commentator verrast was dat Gore – dé Nobelprijs winnende duurzaamheidsmessias – vervolgens met een winst van honderd miljoen dollar in zee ging met Al Jazeera-eigenaar Sjeik Hamad bin Thamer Al Thani. Oliesjeik that is. Ideologische verschillen wegen natuurlijk zwaar voor de voorvechter van groene energie, maar oliedollars nog net iets zwaarder.