Digitale Volkskrant: graag in blokletters invullen

Dat de kranten moeite hebben met de overstap naar het digitale tijdperk was al bekend. Maar zo bont als de Volkskrant het nu maakt, dat was nog nooit eerder vertoond. Het dagblad wil mij (in blokletters graag) een papieren briefje laten invullen om twee weken de digitale Volkskrant te ontvangen. Blokletters? Zou iemand onder de 40 jaar nog weten wat dat zijn?

Mijn overburen hebben een (papieren) abonnement op de Volkskrant en ontvangen uit hoofde daarvan regelmatig aanbiedingen en cadeaubonnen. Niet alleen voor zichzelf maar ook voor buren, vrienden en kennissen want zo jofel gaat het niet met het voormalige vlaggenschip van de progressieve elite. Vanmiddag mocht ik van mijn buurman een cadeaubon ontvangen die recht geeft op twee weken gratis de digitale Volkskrant want die maken ze daar in Amsterdam blijkbaar ook.

Dat is op zichzelf niet zo’n slecht idee, zo’n cadeaubon, want omdat ik toch al halve dagen achter de computer doobreng is het proeven aan een digitale editie wel eens aardig. Al red ik me ook heel goed met Google nieuws, het regionale dagblad en Nu.nl. Daarbij: het meeste nieuws uit de Volkskrant komt de avond tevoren al langs bij Nieuwsuur en Met Het Oog op Morgen.

Tot zover het goede nieuws. Verbijsterend is echter het vervolg. Je zou denken dat je de digitale Volkskrant tijdelijk kan ontvangen door je per e-mail aan te melden met een code die zegt dat je het cadeautje van de buren hebt gekregen. Fout gedacht. Je moet een briefje invullen (met de hand, met een balpen of potlood) en daarin niet alleen je email vermelden, maar ook je naam, woonplaats, postcode en telefoonnummer. Ik begrijp best dat de marketingafdeling van de Volkskrant die gegevens graag wil hebben maar wat heeft dat met een digitale krant te maken? Hilarisch toevoegsel: graag in blokletters invullen. Blokletters, jonge lezers zijn het equivalent van schrijfmachineletters, maar dan in handschrift. Bent u er nog?

Als ik deze exercitie uit de jaren ‘70 tot een goed einde heb gebracht ontvang ik naast de digitale krant bovendien een extra geschenk van de Volkskrant: een DVD met daarop de film 2001: A Space Odyssey. Dat is, beste marketingafdeling van de Volkskrant, een film uit 1968. Toen waren we nog niet eens op de maan geland en bestond het woord internet nog niet eens. Wie die film nog niet heeft gezien moet de afgelopen veertig jaar zijn televisie niet hebben aangezet.

Het retrobriefje met het cadeau van de aardige buren kan ik zonder postzegel sturen naar de Volkskrant in Oss. Oss? Ja, werkelijk. Het is hier helaas beland in de prullenmand. Eh, de papierbak.

Meer leuke content? Like ons op Facebook