Achter de schermen bij BlendTV

Zijn parodie op de rondleiding die Barack Obama kreeg door het Rijksmuseum ging gisteren viraal.

Maar BlendTV, de merknaam waaronder de maker van de parodie opereert, geniet al langere tijd populariteit op met name Facebook en Twitter. Op soms briljante wijze haakt hij door middel van foto- en videomanipulatie in op de actualiteit. Maar wie is de persoon achter BlendTV, waar haalt hij zijn inspiratie vandaan en wat vindt hij van concurrent LuckyTV? HP/De Tijd snorde hem op.

Wat iedereen, ook de NRC, zich afvraagt: wie is toch de persoon achter BlendTV?
‘Ha. Maar ik moet je teleurstellen: dat ga ik niet zeggen. Niet om interessant te doen of mysterieus te zijn, maar simpelweg omdat ik het prettiger vind om anoniem te werken. Ik hoef niet zo nodig persoonlijk aan al die ongein gekoppeld te worden. Laat het allemaal maar vaag zijn wie er achter BlendTV zit.’

Wat flauw. Kun je ook niet een tipje van de sluier oplichten?
‘Nou goed. In het dagelijks leven werk ik voor mezelf, als grafisch vormgever. Echt totaal iets anders dan de plaatjes en de filmpjes die ik zo nu en dan maak. BlendTV is echt een soort uitlaatklep voor me, een soort van buiten spelen na een lange dag werken. Als ik tijd en inspiratie heb dan maak ik wat. Maar er gaan ook wel dagen of weken voorbij dat ik niets maak, hoor.’

BlendTV 2
Kabouter Plop arriveert op de nucleaire top in Den Haag.
BlendTV 1
De Nucleaire Toppers

Heb je ooit overwogen om er je werk van te maken? Bij een reclamebureau of iets dergelijks?
‘Ik werk sinds een aantal maanden bij Boomerang Create, een bedrijf dat voor meer dan 35 grote merken in Nederland de social media content maak. Dat betekent dat je veel in moet haken op de actualiteit en plaatjes moet maken die viraal gaan op de sociale media. Het grote verschil met BlendTV is alleen dat bepaalde grappen niet altijd voor een merk gemaakt kunnen worden. Daarvoor zitten ze soms te dicht op het randje.’

Hoe is BlendTV ontstaan?
‘Ik ben zo’n twee-en-een-half jaar geleden begonnen met het maken van filmpjes. Puur voor mijn eigen vermaak. Wel plaatste ik ze op Youtube, omdat je toch wel benieuwd bent of andere mensen het leuk vinden of niet. Ik had toen nog geen naam, ik deed alles naamloos. Het enige waar je mijn filmpje aan kon herkennen was een korte animatie aan het eind van een tv die lek geprikt werd. Later heb ik er een naam voor bedacht: BlendTV. Omdat ik allerlei beelden bij elkaar gooi en blender tot één pap.’

BlendTV 3
‘Veiligheid rond Obama’s bezoek aan het Rijksmuseum gaat wel erg ver. Zelfs de schutters mogen niet aanwezig zijn. #Nachtwacht’

Hoe is het inmiddels vermaarde filmpje van Obama ontstaan?
‘Soms loop je weken te broeden op iets en dan slaat het niet aan, en soms bedenk je iets spontaan en praat iedereen er over. Dat laatste is ook gebeurd bij het filmpje van Obama. Ik zag de beelden en de bewegingen van Wim Pijbes en bedacht wat hij zou zeggen. Ik had even niets te doen, heb die bedachte tekst ingesproken en onder het filmpje gemonteerd en binnen een half uur stond-ie op internet.’

Had je verwacht dat-ie zo vaak bekeken en gedeeld zou worden?
‘De garantie of iets aanslaat heb je nooit. Daar valt werkelijk geen pijl op te trekken. Ik had bij dit filmpje wel een klein voorgevoel dat het een succesje kon worden, omdat het zo belachelijk flauw is. De president van Amerika en dan zo’n vreemde rondleiding, na weken van voorbereiding en draaiboeken – dat moest haast wel aanslaan. Maar dat het zo’n groot succes is geworden is fantastisch.’

Wanneer is een grap geslaagd?
‘Dat vind ik moeilijk te zeggen. Voor mij is een grap denk ik geslaagd als de grap iets losmaakt bij mensen. Dat ze erover praten op Facebook en Twitter, zo van: ‘Heb je dát al gezien? Dat moet je zien!’ Dan is een grap voor mij geslaagd.’

Tot slot: voel je andere populaire satirische accounts, als Lucky TV en Maurice van Berkel, in je nek hijgen?
‘Nee. Je houdt elkaar natuurlijk wel goed in de gaten. En ik ben ook wel eens jaloers hoor, als een van hen een knaller heeft. Dat had ik dan ook wel willen bedenken. Maar ik zie het als gezonde concurrentie. Het stimuleert je om ook iets met het nieuws te doen en het houdt je scherp en origineel.’

Like BlendTV op Facebook.