Verrassend? Durfkapitalisten wagen zich aan investeringen in online journalistiek

Dat de journalistiek in zwaar weer zit is algemeen bekend. Consumenten kopen minder ‘papier’ en online is het schier onmogelijk een goed belegde boterham te verdienen met journalistiek. Maar er is een opvallende verschijning in de online journalistiek van durfkapitalisten, blijkt uit recent onderzoek.

Natuurlijk, er zijn al langer aanwijzingen dat het kan, geld vangen voor online journalistiek. In Nederland hebben we De Correspondent, het initiatief van Rob Wijnberg en co dat al crowdfundend bij DWDD een miljoen wist op te halen. Het aantal leden groeit, maar of de leden van het eerste uur hun lidmaatschap zullen verlengen is de grote vraag. In ieder geval is het een voorbeeld van betalen voor een volledig online platform.

Op zoek naar investeerders
Ook Blendle is coming to town. Dit initiatief van boegbeeld Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn kan eveneens op grote interesse rekenen: er staan nog zo’n 15.000 mensen in de wachtrij om te worden toegelaten tot de dienst waarmee je artikelen uit tijdschriften en kranten per stuk kunt kopen. Hoewel er geen journalistiek wordt bedreven door Blendle zelf, zorgen ze wel voor (extra?) online verkoop van journalistieke producten. Klöpping en co op hun beurt zijn financieel gesteund door het Stimuleringsfonds voor de Pers.

Blankesteijn zei recent over het vinden van extra investeerders voor Blendle dat men het zoeken hiernaar ‘bewust heeft uitgesteld tot het moment waarop we iets zinnigs kunnen zeggen over welke kant het op gaat en hoeveel we nodig hebben.’ Hoewel hij eerder ook signalen afgaf dat het investeerdersgilde niet direct stond te springen om deel te nemen in Blendle, lijkt er op dat vlak een kentering gaande. Ook het durfkapitaal heeft de online journalistiek namelijk gevonden. Volgens recent onderzoek van Pew Research Center is er afgelopen jaar zo’n 300 miljoen ‘venture capital’ de Amerikaanse journalistiek ingestroomd.

Psychologische impact
Hoewel dat bedrag vooralsnog een beperkte druppel op een gloeiende plaat is (in totaal is er zo’n 65 miljard dollar aan inkomsten in de VS), heeft het wel degelijk impact, zegt Pew-onderzoeker Jesse Holcomb: “The psychological impact of this kind of investment is bigger than the sum of the dollars and cents itself. It has helped flood journalism with a kind of renewed energy.”

In een interview met de BBC wordt gesteld dat investeerders in online journalistiek de kansen zien die Apple 20 jaar geleden zag in de computerwereld, Tesla in de automobielenindustrie en de ruimte die HBO in de tv-wereld zag.

Online journalistiek als een rendabele investering zien, het voelt voor velen nog wat onwerkelijk. En daar valt wat voor te zeggen: met de komst van durfkapitalisten is de sector nog niet structureel gezond te noemen. De inkomsten in de media nemen nog altijd af. Maar dat, langzaam maar zeker, zelfs de pure moneymakers van het venture capital brood zien in online journalistiek mag toch op zijn minst als een positief signaal worden gezien.