Spring naar de content

Le Beaujolais Nouveau est… revenu?

Beaujolais is met een comeback bezig. Master of Wine Cees van Casteren denkt dat dit misschien een reflectie is van de groeiende voorkeur van de consument voor lichtere wijnen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Cees van Casteren

Het was een ingenieuze uitvinding: Beaujolais Nouveau! Een hele jonge wijn die al na enkele weken na de oogst (op de derde donderdag van november) op de markt werd gebracht! Beaujolais Nouveau is nog steeds populair in landen als Japan en China maar in Nederland is het een non-event geworden. Sterker nog, als je het wilt hebben, zul je het bij de meeste slijters van tevoren moeten bestellen.

Voor alle duidelijkheid: Beaujolais Nouveau is gemaakt met een speciale inweking die ervoor zorgt dat er niet zoveel tannine in de wijn komt. In de tijd dat er nog geen wijnen uit de nieuwe wereld op de markt waren (vóór 1985) was dat een unieke wijn die fruit combineerde met zijdezachte tannine. Toen ik met wijnschrijven begon, in de jaren negentig was Beaujolais Nouveau nog altijd voorpaginanieuws. Op de dag dat de wijn in de verkoop kwam, droegen slijters alpinopetten en de klassiek gestreepte Breton-shirts. Maar de zaken zijn anders gelopen voor Beaujolais Nouveau dan toen konden gedacht. Het probleem van Beaujolais Nouveau (inmiddels nog slechts 20 procent van het totaal) was dat het de reputatie van het gebied ondermijnde. Mensen wisten maar nog één ding van Beaujolais, en dat was Nouveau! Let wel, op zich is er niks mis met Nouveau maar de beste wijnen uit dit heuvelachtige, pittoreske gebied ten noorden van Lyon zijn vele malen interessanter – en dat werd met Nouveau vergeten. Want gamay, de enige blauwe druif die in dit gebied is toegestaan, heeft misschien niet het langste bewaarpotentieel van allemaal, maar het is ook weer zonde om hem zo jong te drinken.

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Met name de crus zijn het bewaren waard. Er zijn er tien van die je in een blindproeverij niet altijd eenvoudig van elkaar kunt onderscheiden. Maar ik deel ze normaliter in drie groepjes in: de lichte, geparfumeerde stijl (Chiroubles en Saint Amour), de halfzwaargewichten (Côte de Brouilly, Chénas, Brouilly, Fleurie en Régnié) en de meer serieuze wijnen (Juliénas, Morgon en Moulin à Vent), al zijn dat maar indicaties. Je kunt zo een geparfumeerde Juliénas tegen het lijf lopen en een volle Saint Amour. Alles is afhankelijk van de stijl van de individuele wijnboer.

Het goede nieuws voor Beaujolais is dat het met een comeback bezig is; misschien een reflectie van de groeiende voorkeur van de consument voor lichtere wijnen? Of worden we langzaam weer nostalgisch? Wat de reden ook moge zijn, licht gekoelde Beaujolais is een van de meest inzetbare wijnen op de markt.

Deze maand proef ik eveneens zo’n veertig Beaujolais Nouveau. Blind om een selectie te maken op basis van kwaliteit. De resultaten daarvan zal ik snel met u delen.

Met uw donatie steunt u de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd. Word donateur of word lid, al vanaf €5 per maand.