De NASA gaat gamecontrollers gebruiken om de ruimte te verkennen

Gamers opgelet. Uw hobby, waarmee u jarenlang stigmatisering oogstte in de wereld om u heen (die u veelal neersabelde als een passieve couch potato), kan u wellicht naar nieuwe hoogten brengen. De ruimtevaartorganisatie NASA is namelijk op zoek naar een nieuwe manier om robots te besturen, en kijkt daarbij met interesse naar fabrikanten van spelcomputers, en controllers in het bijzonder.

Deze op het eerste gezicht vreemde aanpak is eigenlijk niet meer dan logisch. Want ga maar na: in videospelletjes krijgt u de controle over een grote verscheidenheid aan voertuigen, personen, dieren, robots en andere creaturen – allemaal door middel van één controller.

Dit terwijl er bij de NASA een heel naslagwerk moet worden doorgeworsteld alvorens er één robotarm ook maar een millimeter beweegt. Laat staan allerlei verschillende robots, ontwikkeld voor verschillende doelen. Hoe handig zou het zijn als alle apparaten door één systeem konden worden bestuurd?

Trend
Deze jongste uitbesteding door de NASA lijkt te passen in een trend van de laatste tijd. Vorige week schreven we al over de nieuwe ‘ruimtetaxi’s’, die door Boeing en SpaceX gebouwd gaan worden. Maar deze nieuwste ontwikkeling heeft nog een reden: bij ruimtereizen komen zoveel aspecten kijken dat de NASA wel naar andere bedrijven móet kijken. De organisatie kan het simpelweg niet alleen, zegt Jeff Norris, verantwoordelijk voor alle software bij de NASA, in een interview met de Britse krant The Guardian.

Gamefans zijn het er onderling niet over eens welke controller het beste werkt, en ook de NASA is er nog niet uit of een astronaut nu het beste af is met een Xbox360 of een Playstation-controller. Momenteel worden alleen nog de mogelijkheden afgetast. Maar Norris heeft er wel vertrouwen in: “Gamebedrijven zijn ontzettend goed in het bedenken van een effectieve besturing die bovendien duurzaam is.”

Hoewel, duurzaam? Menige gamer heeft weleens een controller uit frustratie tegen de  muur gegooid. Mocht de astronaut op Mars zo’n woede-aanval krijgen, tijdens het besturen van een onwillige robot, dan is het natuurlijk zaak dat het ding iets robuuster in elkaar steekt.

Norris: “We proberen niet letterlijk een bestaande controller geschikt te maken voor een ruimtereis, maar het is niet vreemd dat we in de toekomst samen met gamebedrijven systemen gaan ontwikkelen die perfect zijn voor dit doel.” Er zijn al testen uitgevoerd op aarde met reguliere gamecontrollers, maar het uiteindelijke systeem zal uiteindelijk iets verfijnder worden.