Lachen: de EU wil Google belasting laten betalen

De nieuwe EU-commissaris voor Digitale Media, de Duitser Gunther Oettinger is nog niet eens begonnen (hij volgt op 1 november onze eigen Neelie Kroes op) maar heeft nu al de lachers op zijn hand. Hij vindt dat Google belasting moet betalen aan Europa voor ‘intellectueel eigendom’ en ‘copyright’ en al in 2016 zelfs. Een nobel streven, maar het zal hem niet lukken: de krachteloze bureaucraten uit Brussel kunnen het machtige Google, dat de Europese markt domineert, allang niet meer de baas.

De wat onbezonnen actie van de nieuwe EU-commissaris lijkt voort te vloeien uit de nederlaag die de Duitse uitgevers vorige week leden in hun geding met Google: zij staakten hun verzet tegen het ‘citeren’ van hun artikelen in Google News en hebben nu hun hoop gevestigd op een bodemprocedure die nog wel jaren kan aanslepen: het gevecht met Google kostte hen te veel internetbezoekers. Oettinger lijkt de kwestie nu op Europees niveau te willen aanpakken. Hij wil daarvoor afspraken zien te maken met alle overige EU-lidstaten, wat al genoeg zegt over de uitvoerbaarheid van het project.

Overigens zou Google volgens onze nieuwe digitale belangenbehariger niet alleen moeten gaan betalen voor alle in Europa vervaardigde intellectuele producten, maar ook op toekomstige technieken die bijvoorbeeld Europese autobouwers gaan gebruiken. Hij doelt hiermee op de zelfrijdende auto waarmee Google een heel eind gevorderd is. Het kan goed zijn dat Duitse autobouwers onderdelen daarvan in de toekomst in hun producten gaan gebruiken als ze ze zelf nog niet ter beschikking hebben. Een protectionist is deze Duitser dus ook nog,

ANP-29794988

Zijn voorganger, Neelie Kroes, heeft in haar ambtsperiode vele, vele ambtelijke menskracht besteed aan het aanpakken van Google. Haar inspanningen, die jaren bestreken, waren er vooral op gericht Google eerlijke zoekresultaten te laten geven. Volgens Kroes bevoordeelt Google bepaalde bedrijven, vooral adverteerders. Ook deze tot nu toe vergeefse kruistocht zegt Oettinger te willen voortzetten. Hij zal dus, naar het schijnt, een permanent Google-team moeten opzetten.

Nu kan het natuurlijk helemaal geen kwaad om een beetje te morrelen aan de kolossale marktpositie die Google in Europa heeft: 90 procent van de internetters op dit continent gebruikt de zoekgigant voor het dagelijkse surfen. Maar dan moet er meer gebeuren dan inhakken op een bedrijf dat, eerlijk is eerlijk, graag (veel) winst wil maken. Er zullen alternatieven moeten zijn, eerlijker, Europeser. Wij suggereren niet dat die in Brussel moeten worden gemaakt. Maar Brussel zou het wel als zijn taak kunnen zien die te stimuleren. Dat lijkt ons productiever dan (opnieuw) een lang en vruchteloos gevecht met de Amerikanen aan te gaan.