Hoe Amazon het Nederlandse ebook goedkoper gaat maken

Je mag het van veel insiders in de boekenbranche niet zeggen, maar de nu toch echt aanstaande komst van internetreus Amazon naar Nederland kon voor de lezer en boekenkoper wel eens positieve gevolgen hebben: de prijs voor ebooks, in dit land veel te hoog, gaat hoe dan ook naar beneden. Dat blijkt nu de eerste delen van de contracten die Amazon met Nederlandse uitgevers wil sluiten bekend zijn. Daarin staat letterlijk: ‘The maximum customer price for any eBook will be no greater than the lowest priced physical edition’. Een klein zinnetje met grote gevolgen.

Ingewijden in het boekenvak maken zich nu al grote zorgen over die passage. Uitgevers in dit land hebben de gewoonte om een nieuw boek eerst uit te brengen in een luxe editie, gebonden, met leeslint en stofomslag, tegen een hoge prijs van zeg rond de 25 euro. Voor de digitale versie van dat boek kunnen ze dan ook een hoge prijs vragen, meestal rond de 15 euro.

De moeilijkheden zouden echter pas ontstaan als de eerste verkoopgolf na een jaar is afgelopen en de uitgever besluit om een paperback van het boek uit te brengen voor bijvoorbeeld 12,50 euro. Dan moet, aldus de bepalingen in het contract met Amazon, ook de prijs van het ebook naar beneden naar maximaal 12,50 euro. En nog nijpender wordt de situatie als tenslotte ook een goedkope pockteditie van datzelfde boek op de markt wordt gebracht, voor bijvoorbeeld 7,50 euro. Vanaf dan staat de prijs voor het ebook ‘vast’ op 7,50.

Hoewel om die reden de helft van de Nederlandse uitgevers nog steeds aarzelt om met Amazon in zee te gaan is het voor de lezer natuurlijk een goede zaak: die kan van de papieren stunts van de uitgevers gebruik maken om goedkoop een ebook te bemachtigen. In ieder geval bij Amazon zal de beruchte bepaling een neerwaartse druk hebben op de prijzen, iets waar het Amerikaanse bedrijf overigens al jaren naar streeft en waarvoor het zelfs rechtszaken met en tegen Apple en uitgever Hachette voerde. Met succes overigens.

Blijft natuurlijk de vraag hoe Amazon zich in Nederland in de markt gaat positioneren. Waar in de VS en het Verenigd Koninkrijk vele miljoenen consumenten inmiddels beschikken over de Kindle, Amazons eigen leesapparaat, is de verspreiding daarvan hier te lande zeer beperkt. Wel beschikken Nederlandse huishoudens over een ereader en natuurlijk een smartphone. Het zal voor Amazon niet meevallen om Nederlanders te overtuigen nog een apparaat aan te schaffen. Het bedrijf zal wel vooral boeken gaan verkopen die je vervolgens met hun app leest op je smartphone. In dit verband is een recente opmerking van de oprichter van ‘all-you-can-read’-dienst Oyster Willem van Lancker interessant: ‘de toekomst van het boek ligt op je telefoon en niet op je tablet’