Albert Heijn stopt met ‘misleidend’ Puur & Eerlijk

Supermarktketen Albert Heijn termineert wederom een eigen ‘merk’. Nadat Neerlands favoriete supermarktmanager meneer Van Dalen twee weken geleden het veld ruimde en moederbedrijf Ahold in 2013 het minimalistische Euroshopper-merk stopte (tot groot ongenoegen van een schare fans) is nu de beurt aan Albert Heijn Puur & Eerlijk om naar de eeuwige magazijnschappen te vertrekken.

Volgens de grootgrutter is de tendens van consumenten om biologisch te kopen een reden voor de stap. Puur & Eerlijk zal overgaan in het nieuwe merk AH biologisch. Dat merk werd zes jaar geleden voor het eerst geïntroduceerd.

Puur & Eerlijk kwam in 2013 flink onder vuur te liggen toen voedselwaakhond Foodwatch het merk ‘misleidend’ noemde. Te beginnen met de merknaam: die suggereert ‘puur’ (biologisch) en ‘eerlijke’ (fairtrade) producten. Maar zo eenvoudig is het niet.

De producten van Albert Heijn Puur & Eerlijk verschilden namelijk niet zoveel van de reguliere lijn. Want de criteria van het merk zijn op zijn zachtst gezegd nogal losjes. Voor Puur & Eerlijk is het namelijk zo dat één ingrediënt op de verpakking eerlijk of puur tot stand gekomen moet zijn. Hetzij biologisch, hetzij fairtrade, of in het meest utopische geval beiden.

Bij verpakking met slechts één ingrediënt (rijst, koffie) is dat natuurlijk geen probleem. Maar de producten die uit meerdere ingrediënten bestaan mogen dus net zo goed als de reguliere lijn bestaan uit E-nummers, kleurstoffen, dieronvriendelijk vlees of melk uit de bio-industrie. Dat is natuurlijk niet verboden. Maar volgens Foodwatch is de naam Puur & Eerlijk in deze gevallen misleidend.

Foodwatch is blij dat het merk uit de schappen verdwijnt. Volgens de organisatie wordt het voor de consument nu, in ieder geval op biologisch vlak, makkelijker om producten te selecteren.