Zó ziet de journalistiek van de toekomst er mogelijk uit

Hoe ziet het journalistieke landschap er in 2015 uit? Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SvdJ) heeft de resultaten bekendgemaakt van een scenario-onderzoek, waarbij huidige trends zijn geëxtrapoleerd naar de toekomst. De vier verschillende toekomstbeelden moeten uitgevers, journalisten en opleiders een houvast geven voor de toekomst.

Aan de hand van verschillende scenario’s wordt de toekomst van de journalistiek in kaart gebracht. Niet de mediamerken, maar ‘de crowd’ zou over tien jaar bijvoorbeeld weleens leidend kunnen zijn. Burgers gaan zichzelf organiseren en werken bijvoorbeeld samen met journalisten aan publicaties. Ook zouden de huidige journalistieke organisaties door internetgiganten kunnen worden weggedrukt. Mediabedrijven gaan meer samenwerken met start-ups en tonen zich transparanter, waardoor ze het vertrouwen van de burger terugwinnen. Ook komen ze daardoor tot nieuwe verdienmodellen.

De toekomst in longreads
De vier toekomstscenario’s zijn samengevat in vier longreads. Ze luisteren naar de termen ‘Wisdom of the crowd’ (een wereld waarin de economie en maatschappij worden gedomineerd door start-ups en virtuele samenwerkingsverbanden), ‘A handful of apples’ (een wereld waarin een handjevol organisaties de markt domineert en technologische verandering versnelt), ‘The shire’ (een wereld waarin grote organisaties verdwijnen en burgers steeds meer zichzelf gaan organiseren en terughoudend zijn ten opzichte van nieuwe technologie) en ‘Darwin’s game’ (een samenleving waarin burgers nog steeds afhankelijk zijn van grote bedrijven en organisaties, en waarin burgers terughoudend zijn in het gebruik van nieuwe technologie).

Enfin. Mocht u nog meer willen weten over de journalistieke veranderingen die zich mogelijk in de komende tien jaar doorzetten, dan kunt u verder lezen in de longreads. Wel benadrukt het onderzoeksteam dat het extrapoleren van huidige trends en ontwikkelingen naar de toekomst per definitie verkeerde voorspellingen geeft. Door trends in kaart te brengen wordt enkel duidelijk in welke context de sector in 2025 zou kunnen opereren, met de geschetste toekomstbeelden als resultaat.