Spring naar de content

Apple onthult: de eigen muziekdienst Music

Wat rapper Jay-Z niet lukte met zijn streamingdienst Tidal, moet Apple wel lukken met de nieuwe muziekdienst Music. Apple gaat hiermee concurreren met het populaire Spotify. Gisteravond werd de nieuwe muziekservice tijdens de Worldwide Developers Conference (WWDC) bekendgemaakt. Vanaf 30 juni is Music beschikbaar voor de consument.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jesse Voorn

Ruim een jaar nadat Apple het merk Beats van Dr. Dre kocht, dat al een eigen, weinig succesvolle streamingdienst had, komt de technologigant nu met Apple Music: een dienst die muziek streamt via internet. Het bedrijf dat geschiedenis schreef met de iPod en iTunes, hoopt nu de boeken in te gaan met Apple Music. “We hebben een lange geschiedenis met muziek,” zei Apple CEO Tim Cook maandagavond. “En muziek heeft een rijke geschiedenis van verandering, waar ook wij soms een rol in gespeeld hebben.”

Met de applicatie kan de gebruiker muziek downloaden en streamen. Net zoals veel andere digitale diensten, belooft Apple Music ook goed te luisteren naar de smaak van de gebruikers en op basis daarvan nieuwe tracks aan te bevelen. De Music-app wordt via het aankomende iOS 8.4 standaard op alle ondersteunde apparaten geïnstalleerd. Een abonnement gaat 9,99 dollar per maand kosten, en zal in Nederland vermoedelijk 9,99 euro kosten. Voor de liefhebbers is er ook een speciale familiebundel: voor 14,99 dollar per maand van een account gebruik maken met maximaal zes gezinsleden via Apple Family Sharing. Verder komt er een online radiostation: Beats One. Bekende artiesten als Dr. Dre, will.i.am, Pharrell en Drake zullen daar als dj fungeren.

Voor Apple Music wil Apple ook de hulp inroepen van artiesten. Hiervoor maken ze gebruik van de Connect-functie in de app. De artiesten krijgen daar een eigen pagina en kunnen er hun favoriete tracks laten horen. Omdat de dienst ook gaat werken met veel socialmediafuncties, kunnen gebruikers daar weer gelijk op reageren. Vooralsnog lijkt de dienst niet heel onderscheidend, want alle 30 miljoen liedjes staan ook gewoon op Spotify. Apple hoopt daarom met extra features en exclusieve content, zoals de input van artiesten, het verschil te kunnen maken. Rapper Drake heeft al aangekondigd zijn nieuwe album in Connect te lanceren.

Spotify heeft al aan de Amerikaanse technologiesite The Verge laten weten niet bang te zijn voor de concurrentie van Apple Music. Ook andere aanbieders als Deezer en Google Play zien de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Wie overigens gebruik maakt van het Sonos-speakers moet even goed opletten. Apple Music werkt niet op het systeem. Een woordvoerder van Sonos zegt dat dit in een later stadium wel kan, maar dat Apple zich eerst richt op het mobiele circuit.