In de stiltecoupé is niet onwetendheid het probleem

Een grote ergernis van de treinreiziger: mensen die in een stiltecoupé een uitgebreid telefoongesprek met hun lieftallige echtgenoot voeren, blikkerige muziek die je tot meters ver buiten de koptelefoon hoort, of de mensen die denken dat als ze fluisteren niemand hen hoort. Volgens de NS ontgaat het sommige reizigers wel eens dat ze in een stiltecoupé zitten, onwetendheid, en daar springt de spoorvervoerder op in door nu op alle hoofdsteunen van de stoelen pictogrammen aan te brengen die wijzen op stilte.

Mentaliteit
Een goed initiatief? De meningen zijn hierover verdeeld. De mensen die dagelijks met de trein moeten reizen uitten gisteren ongenoegen op Twitter met de hashtag #stiltezone. Het is volgens velen niet de onwetendheid die ervoor zorgt dat mensen alsnog in een stiltecoupé hun mond niet snoeren, het is de mentaliteit. Ook het gebrek aan zitplaatsen in de normale coupé’s wordt aangeslingerd als argument om gewoon te praten als er alleen nog plaats is in de stiltecoupé.

Twitteraars dragen als oplossing hiervoor aan de stiltecoupé buiten de spits te introduceren. Vrijdag 5 februari 2016 liet de NS weten dat het spoorbedrijf bezig is met het uitbreiden van het aantal tweedeklas-zitplaatsen in de sprinters.

Elkaar aanspreken
Een woordvoerder liet aan nu.nl weten dat conducteurs wel ingrijpen als ze merken dat er gepraat wordt, maar dat het ook de bedoeling is dat reizigers elkaar aanspreken op hun gedrag in een stiltecoupé. Stukje participatiesamenleving.

De nieuwe pictogrammen op de hoofdkussens van stoelen in de tweedeklas dubbeldekkers betreffen in eerste instantie een proef van enkele maanden. Er wordt onderzocht of reizigers de coupé als stiller ervaren, of het zorgt voor minder irritatie en of de reistijd prettiger is dan voorheen. Vervolgens zal NS bepalen of alle intercity’s met deze nieuwe hoofdkussens worden uitgerust.