Nieuwe trend: het commercialiseren van Valentijn-haat

In de aanloop naar Valentijnsdag ontstaan er grofweg twee kampen. Je hebt de groep die de ‘dag der liefde’ ziet als een excellente manier om de wederhelft een bosje bloemen van het tankstation, een doos Merci-bonbons of een protserige ring met diamant uit een discutabel gebied in West-Afrika cadeau te doen. Aan de andere kant van het spectrum staan de valentijnshipsters en -haters, de waakhonden van de commercie, en zij die het gewoonweg overdreven gedoe vinden.

Het laatste waar deze tweede groep op zit te wachten is het uitmelken van de negatieve gevoelens die gepaard gaan met 14 februari, zou je denken. Maar dat is buiten de lange arm van het eeuwige winstoogmerk gerekend. Zij die zich op Valentijnsdag het liefst verstoppen onder een deken met Netflix en een fles Mooikaap worden nu ook en masse verleid tot het doen van impulsaankopen en allerlei activiteiten.

Uiteraard ontwikkelt deze anti-valentijnstrend zich vooral in Amerika, het land waar kaartenproducent Hallmark jaarlijks een prachtig eerste kwartaal aan te danken heeft. Zo kwam de Amerikaanse keten Hooters (u weet wel, met die schaars geklede jongedames) met de geestige shred your exactie. Een simpel doch doeltreffend concept: versnipper online een foto van uw ex en krijg tien gratis kippenvleugeltjes (bij aankoop van tien stuks weliswaar).

Naast het commercieel uitbuiten van oud zeer, kantoorhardware en gefrituurd pluimvee zijn er ook bedrijven die – gelukkig – de draak steken met het materialistische karakter van het feest zelf. Het Amerikaanse Dairy Queen doet dit op een leuke manier in onderstaand filmpje.

Valentijnsdag is een bron van inspiratie voor commerciële bedrijven, en het zijn zeker niet alleen de Amerikanen die het doen. Een zeer rake en grappige actie kwam een aantal jaren geleden van de Australische Ikea. Een gratis babybedje als u aan kunt tonen dat uw spruit op 14 november ter wereld kwam, en dus op Valentijnsdag werd verwerkt.

ikea_4

En toegegeven: sommige commercials die de afgelopen jaren viral gingen zijn zo smakeloos dat het bijna grappig is. Juwelenboer Natan deed bijvoorbeeld een duit in het seksistische zakje (zie hieronder), en ook Wonderbra vond Valentijn een goede reden om push-up beha’s aan te prijzen. Anti-reclames, dus. Voor alles is een markt.

natan
Misschien wel de meest seksistische valentijnsreclame ooit: NataN’s benen-opener. Via Mic.com
b2fa7462e
Het is Valentijn, dus druk ze bij elkaar. Via mic.com

Foto: Flickr | Jackie