De dreigbrief van de ‘Kinderachtige Nederlandse Voetbal Bond’ naar FootballCulture

Wat had ik er graag bij willen zijn, de vergadering van KNVB-juristen waarin besloten werd dat het zo echt niet verder kon. Dit móet stoppen, zullen ze tegen elkaar gezegd hebben, tot hier en geen millimeter verder. En wel nu! Keihard aanpakken deze gasten! Stelletje schorem! Als we dit tolereren zijn we straks pas echt het lachertje van Europa. Want voetballen kunnen we ook al niet meer. Dus wie schrijft ‘De Brief’?

Drie keer raden wat de inzet was van deze bijeenkomst in Zeist. Over zigeuners urinerende PSV-supporters, coke dealende Ajax-fans, oprukkende Feyenoord-troepen voor het Maas-gebouw? Nee joh, dit zijn belangwekkender zaken, dit gaat om leven en dood, dit gaat om een T-shirt met een getekende afbeelding van de ‘dennenappel’! The bloody limit.

FootballCulture is een bedrijf dat voetbalgerelateerde T-shirts print, de één nog kunstzinniger vormgegeven dan de ander. Gerund door louter liefhebbers. Hun Twitter-account luidt niet voor niks: ‘clothing with supporters mentality’. Speciaal voor de bekerfinale dit jaar in de Kuip hadden ze een ontwerp gemaakt met een getekende Cup, omgeven door allerlei wapentuig. Vreemd genoeg zijn niet de ketting, riem of knuppel nu inzet van een netelige kwestie, maar het bekertje in het midden. Nogmaals: een getekende beker, wederom een uiterst smaakvolle artist impression en geen exacte kopie van de KNVB-beker zelf.

Leesvoer
Dus? Wie schrijft dat supporterstuig even een dreigbriefje? Nico-Jan, jij? Prima, zo klaar Piet-Jan. Volgende punt. De brief werd een dag later, op nadrukkelijk juridisch advies, online gezet door FootballCulture zelf, onder vermelding van: leesvoer voor bij de koffieautomaat.

Enkele passages hebben ze lekker dik onderstreept:

(…) ‘Verschillende keren zijn aan ons vragen van het publiek gesteld of uw bedrijf een licentie heeft en contractpartner is van de KNVB…’

Vragen van het publiek? Really?

(…) ‘Zoals aangegeven denkt het publiek thans ten onrechte dat u de toestemming heeft van de KNVB het betreffende logo te gebruiken..’ (…)

Het zal wel een juridisch trucje zijn door mij er als publiek de hele tijd bij te betrekken, maar ik denk zulk soort dingen dus helemaal niet, edelachtbare. Dat u het alvast weet voordat ik moet opdraven als getuige-deskundige.

Conclusie: (…) De KNVB lijdt daardoor schade. (…)

Was getekend: ‘Kinderachtige Nederlandse Voetbal Bond’.

Verontwaardigde reacties
De brief leidde tot een stortvloed aan verontwaardigde reacties. En terecht. Want kom op nou, waar hebben we het over? Inbreuk op auteursrecht, ja. Maar een getekende dennenappel? Het zal toch allemaal wel? Hebben die opgedirkte klerken in Zeist nou niks echt niks beters te doen? How low can you go?

Bij FootballCulture maken ze zich de pis niet lauw, zo laten ze desgevraagd weten. “We hebben inmiddels alles offline gehaald,” zegt woordvoerder Mike.  “De KNVB was bloedserieus, zo bleek, met een dwangsom van 30.000 euro. Zoveel geld hebben we niet, daar willen we geen strijd van maken. Het is goed zo. We hebben maximale publiciteit gekregen en het is ook niet dat we nog duizenden shirts hebben liggen.”


Begrijpen doen ze er niks van bij FootballCulture, dat is wat anders zegt Mike. “Onze advocaten zeiden dat we een groot risico liepen, maar ik waag dat nog steeds te betwijfelen. De tekening van de beker op het shirt is gemaakt door Steen, een erkend kunstenaar. Daar kan toch geen enkele verwarring bij ‘het publiek’ over bestaan?”

Ouderwets
Oerdom, noemt hij de actie van de KNVB. “Het toont alleen maar aan hoe ouderwets en log dat bedrijf is. Ze snappen niet hoe het tegenwoordig werkt.  Ik kon het nauwelijks geloven toen ik die dreigbrief las. Wij hebben 30.000 hondstrouwe supporters, kom dan met wat beters dan zo’n standaardvodje. Bel ons gewoon, of stuur een mailtje. Doe normaal.”

Grote foto via Twitter