Is commercieel succes maakbaar?

Bill Gates werd op jonge leeftijd miljardair met Microsoft, mede dankzij de lange tijd die hij als tiener met de computer had doorgebracht. Maar is commercieel succes daarmee ook maakbaar? Toch niet, zo laat De Feitenfirma zien.

We smullen van lijstjes van meest succesvolle mensen in zaken, sport, entertainment, media, koken, enzovoort. Maar die lijstjes meten succes vaak af aan geld. Het kan ook veel simpeler en voor de meesten van ons is dat maar goed ook. Want we willen allemaal weleens succes. De eerst drie maanden van het jaar die tien kilo afvallen waar je vanaf wilde. Dat is succes. Je eerste marathon uitlopen, dat is succes. Met dat meisje of die jongen trouwen op wie je al jaren verliefd was. Zorgen dat het gras er in je achtertuin er jaar op jaar goed bij blijft liggen.

De vraag of succes ook maakbaar is, is een heel andere. Vaak is dat wel het geval, overigens. Maar succes is ook dikwijls een momentopname. Daar zijn mooie zakelijke voorbeelden van. In 1982 verscheen het boek In Search of Excellence, vertaald als Excellente ondernemingen. Het ging, over de veertig succesvolste wereldwijd opererende ondernemingen – althans in de in de ogen van de auteurs, Thomas Peters en Robert Waterman. Het boek werd een enorme bestseller. Nog geen twintig jaar later was een derde failliet. En de meeste overlevenden zijn daarna gefuseerd of overgenomen. Het boek suggereerde een enorme maakbaarheid van succes: als je de dingen zó doet, dan word je succesvol. Niet dus.