Dreigende halvering zendtijd Argos zorgt voor storm van kritiek

'Juist in deze tijd moet je onderzoeksjournalistiek koesteren'

Een van de boegbeelden van de Nederlandse onderzoeksjournalistiek, het radioprogramma Argos, krijgt een drastische inkorting op haar zendtijd. Het veelvuldig bekroonde programma (tweemaal een Loep, driemaal  een Tegel en eenmaal de Prix Europa) moet het voortaan doen met de helft van haar zendtijd, én een inkorting op haar budget.

Concreet betekent dit dat Argos vanaf 1 januari, slechts een keer in de twee weken (op zaterdagmiddag) te horen zal zijn, en haar zendtijd moet delen met het eveneens gekorte Reporter Radio. Wat betreft het budget voor het programma komt er een vermindering van dertig procent. De NPO verdedigt de keuze door te stellen dat de vermindering van budget relatief kleiner is dan de verkorting in zendtijd, waardoor het programma uiteindelijk meer geld te besteden krijgen. Het programma zou ‘te weinig vernieuwend zijn’.

Liefdeloosheid

Volgens eindredacteur Kees van den Bosch zijn ze bij Argos en de VPRO niet van plan om zich zomaar neer te leggen bij het besluit van de NPO. “Wij zijn blij dat het uitgelekt is in de Volkskrant. Voor onszelf was het al een tijdje bekend dat dit eraan zat te komen, maar met ons is er nooit direct over gepraat. Er is geen enkel signaal aan vooraf gegaan dat er een probleem zou zijn met ons programma. Toen we het voor het eerst hoorden kwam het echt totaal uit de lucht vallen. Dat is een van de redenen waarom we heel erg boos zijn, de liefdeloosheid waarmee dit besluit genomen werd.” De boosheid op de redactieburelen van Argos wordt gedeeld door een grote groep mensen.

Het artikel in de Volkskrant werd op sociale media met veel verontwaardiging ontvangen, hetgeen Van den Bosch een klein hart onder de riem steekt. “De verontwaardiging is groot, en dat maakt onze zaak niet bij voorbaat kansloos. De VPRO zal tegen het besluit officieel in bezwaar gaan, maar dat is een interne zaak. Ik denk wel dat ze binnen de NPO wel schrikken van de reacties die dit besluit met zich meebrengt, en dat ze zich gaan afvragen wat dit betekent voor hun imago. Het is zeker niet makkelijk om een plan van een zendercoördinater (Laurens Borst, red.) te veranderen, maar het is niet onmogelijk.”

Reacties stemmen hoopvol

De officiële reactie van de NPO is dat het ietwat voorbarig is om nu al conclusies te trekken. De werkelijke nieuwe zenderindeling wordt pas in september bekend. Van den Bosch beaamt dit: “Natuurlijk staat het nog niet geheel vast tot september, maar als je tegen die tijd pas gaat procederen ben je te laat. We hebben achter de schermen alles gedaan om dit besluit tegen te houden, maar het zat helemaal vast. En eigenlijk is het niet zo netjes om een interne zaak op straat uit te vechten, maar door de liefdeloze manier waarop wij behandeld werden kon het niet anders. De reacties van mensen op Twitter van vandaag stemmen me hoopvol.”

Dat Argos op een voetstuk staat bij veel mensen, wordt langzaamaan wel duidelijk. Volgens Van den Bosch komt dat door de onberispelijke journalistieke reputatie dat het programma in 25 jaar heeft opgebouwd, en een blijvende behoefte aan goede onderzoeksjournalistiek. “Wij zijn in al die tijd geen enkele keer op het matje geroepen door de Raad voor de Journalistiek, en hebben zelfs nooit iets uit een documentaire hoeven rectificeren. Dat is vrij uitzonderlijk. Aan alles wordt tegenwoordig getwijfeld, iedere deskundige wordt met argusogen ontvangen. Daarom is het extra belangrijk dat er ruimte blijft voor onderzoeksjournalistiek. Juist in deze tijd moet dat gekoesterd worden.”

Foto: Argos/VPRO