Spring naar de content

Integere Oscar

Heleen van Royen stapt over van uitgeverij Vassallucci naar de ultramoderne Foreign Media Group. Daar verschijnt, waarschijnlijk komend najaar, haar derde boek. We bellen Vassallucci-directeur Oscar van Gelderen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Rolf Harbers

Na Abdelkader Benali bent u wéér een cashcow kwijt.

“Och, we vinden wel weer een nieuwe cashcow.”

Van Royens vertrek ís helemaal niet zo’n verlies?

“Ik vind het niet leuk, maar FMG past gewoon heel goed bij haar. Een supercommercieel bedrijf. Zeer interessant om daar goed naar te kijken.”

Klopt, want Van Royen krijgt er allemaal hippe eigen dingen: een eigen imprint genaamd ‘Heleen van Royen’, haar boeken op audio-cd, misschien speelfilms, dvd’s…

“Ja. Eigenlijk is het raar dat ons moederbedrijf PCM, dat toch een médiabedrijf is, zulke dingen niet kan bieden. Althans, nog niet.”

Jullie hebben zitten slapen?

“Tja, de meeste uitgevers vinden zichzelf al superhip als ze een keer een cd’tje achter in een boek plempen. Overigens vind ik zo’n eigen imprint wel een beetje megalomaan. Als iemand je goed uitgeeft en hij doet van alles en nog wat voor je, dan is dat toch al prachtig?”

Van Royen is ondankbaar?

“Ach, Mai Spijkers zei ooit: iedere auteur heeft het recht om ondankbaar te zijn.”

Speelde er nog iets anders? Volgens hardnekkige geruchten hebben u en Van Royen vijf maanden geleden knallende ruzie gehad.

“Onzin. Kijk, met elke auteur heb je weleens een aanvaring, maar het was zeker geen knallende ruzie.”