Spring naar de content

Schipholliaans

Het wordt zo langzamerhand tijd voor een verklarend woordenboek Nederlands-Schipholliaans.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Bart de Koning

Als Schiphol-topman Gerlach Cerfontaine bijvoorbeeld zegt dat hij een zesde baan wil, dan bedoelt hij zevende baan. De Oostbaan mag dan regelmatig in gebruik zijn, Cerfontaine telt hem hardnekkig niet mee als bestaande landingsbaan. Dus stond vorige week bij de presentatie van de Lange termijnvisie van Schiphol de ‘zesde’ baan weer eens op het verlanglijstje.

Of die er ook komt, is de vraag, omdat de aanleg nogal duur is. Daarvoor zijn namelijk forse ‘desinvesteringen in vastgoed’ noodzakelijk. Dat is Schipholliaans voor sloop. Op de plek waar Schiphol de zesde (lees: zevende) baan wil aanleggen, staan spiksplinternieuwe kantoorpanden. Het slopen van hypermoderne gebouwen is lastig te verkopen aan publiek en politiek, dus is de nieuwe baan tijdelijk onder aan het verlanglijstje gezet.

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Boven aan dat lijstje staat inmiddels een nieuwe, tweede passagiersterminal. Toen dit blad twee jaar geleden voorspelde dat er binnen tien jaar een tweede terminal op Schiphol Noordwest zou komen, ontkende de luchthaven verontwaardigd. Afgelopen februari bleef Cerfontaine er in zijn Ruimtelijk Ontwikkelingsplan Schiphol 2015 nog vaag over. Zo’n terminal zou ‘mogelijk’ na 2015 gerealiseerd worden, meldde hij.

In zijn net gepresenteerde Lange termijnvisie staat ineens dat Schiphol Noordwest rond 2015 ‘gereed’ moet zijn voor passagiers. Wil dat gebouw er dan inderdaad staan, dan moeten de eerste palen dus zeer binnenkort de grond in, en niet ‘mogelijk’ na 2015. Op dezelfde subtiele wijze vijzelt Cerfontaine het aantal verwachte vliegbewegingen nog maar wat op. In februari ging het nog om een stijging tot 600.000, inmiddels spreekt de luchthaven van 600.000 tot 650.000 vliegbewegingen per jaar. Dat is Schipholliaans voor: minstens 650.000.

Onderwerpen