Spring naar de content

Wreed

Er kwamen zelfs Kamervragen van: uitgever Reed Business trekt de stekker uit het weekblad FEM. Verkoop was geen optie, mede omdat het Brits-Nederlandse bedrijf geen extra concurrentie voor het vlaggeschip Elsevier wil.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

Elsevier-adjunct René van Rijckevorsel, uw reactie graag.

“Heel treurig dat er 23 mensen op straat komen te staan.”

Is FEM opdoeken geen wrede beslissing? Hoofdredacteur Arne van der Wal zegt dat hij een koper had.

“Het is wel wreed, maar het bod was kennelijk niet aantrekkelijk genoeg.”

Jullie concern wordt vooral gerund door Engelsen. Dat zijn keiharde jongens, hè?

“Eh, je weet dat de Angelsaksische bedrijfscultuur bepaalde, eh…, harde kanten heeft, ja.”

Heeft u begrip voor dit besluit?

“Ik vind hier niks van. Het is de afweging van het management geweest.”

Zouden er akelige dingen gebeuren als u nu zou zeggen: ja, dit is hardvochtig en onnodig?

“Dat zou ik volgens mij makkelijk kunnen zeggen. Maar ik vínd het niet.”

In hoeverre ziet u FEM als concurrent van Elsevier?

“Niet.”

Dat was toch een belangrijke afweging?

“Dat weet ik dus niet precies.”

Het tweewekelijkse FEM omvormen tot weekblad was in 1998 een vondst van Peter de Mönnink, directeur van Elsevier Amsterdam. Hij zei: “Ik weet zeker dat het werkt. Zo niet, dan ga ik wat anders doen.” Wat doet De Mönnink anno 2009?

“Eh, die is chef strategie bij Reed Business. Wereldwijd.”

Onderwerpen