Spring naar de content

Portugese likeur drijft de spot met Merkel en Sarkozy

Een kerstboodschap van de Portugezen aan de Europese staatshoofden in de vorm van een likeuradvertentie. De populaire alcoholische versnapering Licor Beirão heeft in het hele land billboards opgehangen met de beeltenissen van Merkel en Sarkozy. Het bijschrift bij de advertenties luidt: “Beste Angela, Portugal doet zijn best.”

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Redactie

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

De advertentie duidt op de heikele financiële situatie van het Zuid-Europese land. Portugal kampt onder grote begrotingstekorten moest dit jaar een beroep doen op financiële steun van het IMF en de Europese Unie.

De reclamecampagne van de likeurfabrikant is een boodschap aan de Europese leiders. “Wij zeggen tegen Europa dat Portugal zijn best doet voor economisch herstel,” aldus Ana Beita van Licor Beirão. Op de billboards staat overigens ook een boodschap aan de Portugezen zelf: “Geef met Kerst een nationaal product.”

Licor Beirão staat erom bekend te adverteren met politieke boodschappen. Ten tijde van het autoritaire bewind van Salazar in de jaren vijftig en zestig afficheerde het bedrijf met de slogan O Beirão de que todos gostam, wat zoveel betekend als ‘diegene uit Beira [plaats in Portugal, red.] die iedereen lief heeft’. Salazar werd in die tijd tamelijk eufemistisch aangeduid als ‘diegene uit Beira die niet iedereen lief heeft’.