Spring naar de content

NIEUW bij Airbus: fietsen in een vliegtuig

Ik vlieg vaak maar heb er een hekel aan. Ik voel me niet veilig en al dat gedoe op een luchthaven – waar ik me nog net niet helemaal hoef uit te kleden – hoeft al helemaal niet. Tijdrovend en frustrerend.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Dr. Doom

Eenmaal in het toestel prijs ik me gelukkig dat ik voor iemand uit mijn geboortejaar een gemiddelde lengte heb wat me vergeleken bij recentere lichtingen klein maakt. Ik heb dus net aan voldoende beenruimte maar behoor inmiddels tot een minderheid.

Als het aan vliegtuigfabrikant Airbus ligt wordt het met die beenruimte eerder minder dan meer. Een kwestie van out of the box denken. Toen ik er gisteren over las dacht ik dat ze gek waren geworden maar na een nachtje slapen denk ik dat het op kortere vluchten best zou moeten kunnen.

Airbus heeft een patent aangevraagd op een hele nieuwe bestoelingsmethodiek voor een vliegtuig waarbij ze goed hebben gekeken naar fietsers. In de bij dit artikel geplaatste afbeelding ziet u waar Airbus naar toe wil.

Wie op de fiets zit – er zijn mensen die dat uren achtereen zonder één klacht kunnen en willen – gebruikt aanmerkelijk minder ruimte dan wie in een stoel zit. Dat wil Airbus ook: minder ruimte per passagier.

Ik zie nog wel een paar haken en ogen. Het betekent dat er méér mensen en dus meer gewicht in een toestel komt. Dat betekent méér brandstofverbruik en meer personeel. Dat laatste bij de huidige regels die een bepaalde verhouding van passagiers en bemanning voorschrijven. Meer opbrengsten door meer passagiers worden tenminste ten dele teniet gedaan door hogere kosten.

Maar ik zie ook een extra kans. Dan moet Airbus zijn patentaanvraag nog wat uitbreiden. Als je die fietsstoelen uitbreidt met trappers en pedalen, dan kunnen een paar honderd passagiers flink wat energie opwekken waarmee misschien juist weer op brandstof kan worden bespaard. En het doodt de verveling en is goed voor de conditie. Wie niet mee fietst riskeert een toeslag. Of gewoon zweepslagen, dat werkte bij de Romeinen ook al goed.

Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, ASML, DSM, Heineken, Philips, Shell en Unilever en is Short in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn. Volg Dr. Doom op Twitter.