Spring naar de content

Ontluisterende analyse: Matthijs van Nieuwkerk is een Tel Sell-verkoper

Ze maakten furore met de manier waarop ze DWDD fileerden. En nu doen ze het weer. We hebben het over de analyse(s) van Kasper C. Jansen en Michiel Lieuwma, die inmiddels als Snijtafel-duo niet meer in staatsdienst van de VPRO maar op kosten van De Correspondent ’s lands koffieautomaat onder de loep nemen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: De Redactie

Dit maal focussen de mannen op ‘vermijdbare uitingen’, die bij de publieke omroep moeten worden voorkomen. Wat dat zijn? “Anders dan reclame- of telewinkelboodschappen die onmiskenbaar tot gevolg hebben dat de afname van producten of diensten wordt bevorderd.”

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

In hoeverre is er bij DWDD sprake van ‘vermijdbare uitingen’? Het programma werd een keer beboet toen Yvon Jaspers haar nieuwe servies kwam pluggen, maar bestaat het programma niet uit een aaneenschakeling van verkooppraatjes?

Met hun gezonde dosis humor en analyse laten Jansen en Lieuwma zien dat Matthijs van Nieuwkerk niet meer is dan een Tel Sell-verkoper en concluderen dat De Wereld Draait Door propaganda is. Propaganda mag, vinden de geslepen analytici, maar niet van gemeenschapsgeld. De grote vraag na 25 minuten analyseren is dan ook: wanneer gaat DWDD naar de commerciëlen?