Spring naar de content

Reconstructie: het publiciteitsgestunt(el) van Prem en PowNed

‘Dit is wel heel slecht.’ Luisteraars van Radio 1 waren vannacht live getuige van hoe omroepbaas Dominique Weesie van PowNed presentator Prem Radhakishun op zijn mobiele telefoon belde en hem bekritiseerde wegens het schrijnende niveau van Prems radio-uitzending.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Sophie van Os

“U luistert naar het grootste gedrocht van de achterhaalde Oost-Europese staatskapitalistische gedachte: Hilversum 1. Daar waar de luistercijfers van deze zender iedere dag verder omlaag gaan en belastinggeld weer verspild gaat worden aan de zoveelste vergadering, nieuwe huisstijl en nieuwe dictaten.”

Ja, dit was de eerste minuut van de radio-uitzending Zwarte Prietpraat.

Prem Radhakishun presenteerde vannacht de eerste uitzending van dit PowNed-programma. Hij wil het slechtste radioprogramma ooit maken en hiermee protesteren tegen de ‘zakkenvullers’ en ‘belastinggeldparasieten’ van de NPO. “Mijn missie is de zakkenvullers van belastinggeld en dit rotte systeem op te blazen. Ik krijg 1375 euro voor twee uren uit mijn nek kletsen. Er is één kleine omroep die met man en macht vecht tegen de overheersing van de belastingparasieten,” zegt hij, verwijzend naar PowNed. Het doel van de presentator is om de luistercijfers naar 0 te krijgen. De reden van Prem? Wraak.

Het motief van PowNed? Publiciteit, zo lijkt het. PowNed-voorman Dominique Weesie laat weten aan De Telegraaf dat als Prem elke maandag zoveel publiciteit weet te genereren, hij ruimschoots voldoet aan de eisen die aan hem zijn gesteld.

Wraak
Radhakishun stapte in 2012 op bij Radio 1 met zijn programma Premtime na een conflict met NTR. Zijn comeback op Radio 1 lijkt op een wraakactie. De presentator ergerde zich destijds aan nieuwsbulletins die zijn optreden onderbraken. Prem vindt dat de radiomakers de hele dag vergaderen om zich vervolgens geen moer aan te trekken van de luisteraar. Hij is van plan zich ook zo te gedragen.
De woede van Prem tegenover de NPO en de dramatische kijk- en luistercijfers van omroep PowNed betreffen de krachtige ingrediënten voor een succesvolle samenwerking om herrie te schoppen, waaruit beide partijen een slaatje uit kunnen slaan. Prem schopt de ‘zakkenvullers’ terug, PowNed voorziet hem van de juiste middelen en profiteert van deze publiciteit.

PowNed in problemen
Een beetje publiciteit kan de omroep wel gebruiken. PowNed kampt namelijk sinds het stoppen van de dagelijkse uitzending Pownews op NPO 3 met dramatische kijkcijfers. Naar de wekelijkse talkshow Studio Powned, die ervoor in de plaats kwam, keken afgelopen week slechts 126.000 mensen, terwijl rond diezelfde tijd bijna 2 miljoen mensen keken naar Het mooiste meisje van de klas op NPO 1. Wil de omroep wederom worden toegelaten tot het omroepbestel in 2020 dan moet Powned beschikken over 150.000 betalende leden. In 2013 was het aantal leden gedaald tot onder de 50.000.

Jan Roos, die voorheen ‘s nachts Echte Jannen presenteerde voor PowNed, spreekt zijn ongenoegen uit over de omroep op Twitter:

Na een uur belde ook ondernemer Erik de Vlieger in, de vorige presentator van het programma. PowNed was volgens hem een omroep die ooit gestart is vol idealen, maar is nu een club van mensen ‘met dikke auto’s en dure huizen’. Hij haalt vooral uit naar de bazen van de omroep, dat zijn volgens hem de zakkenvullers.

Het programma Zwarte Prietpraat is terug te luisteren via deze link.