Spring naar de content

De BBC wordt wanhopig in de strijd om de Britse klassiekers

Met het nu al enorme succes van Netflix-serie The Crown, is het voor dramaveteraan BBC moeilijk om de concurrentie bij te benen. Mogelijke oplossing: het opnieuw uitbrengen van een aantal oude vertrouwden, zoals een remake van Keeping up Appereances. Met deze actie kon de zender rekenen op een paar ferme klappen van het handtasje van Patricia Routledge (87) aka Hyacinth Bucket (u weet wel; pronounced Bouquet).

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Nico Hofstra

Aan de Britse kostuumdrama The Crown gaf opdrachtgever Netflix ruim 110 miljoen euro uit. Voor dat geld heb je een replica van het Britse koninklijk paleis Buckingham Palace, ruim 7000 kostuums en een sterrencast met onder andere Dame Eileen Atkins als Queen Mary. Het nu al grote succes van de serie (vanaf vandaag te zien op Netflix) is minder goed nieuws voor de Britse zender BBC, die het aanbod om de serie te maken afsloeg vanwege te hoge kosten. En daar heeft de BBC nu waarschijnlijk spijt van, want, zo omschreef media-redacteur Jane Martinson van The Guardian; “De BBC verbleekt bij Netflix’ glinsterende Crown.”

Met het megasucces van kostuumdrama Downton Abbey leek de BBC onaantastbaar, maar inmiddels is er sinds november 2015 een einde gekomen aan de populaire serie die zes seizoenen telde. Ook deze serie was prijzig met ruim 1 miljoen pond per aflevering. De afwijzing van The Crown (kosten: 5 miljoen per uur) geeft een goede indruk van de veranderende televisie-industrie, zo stelt Martinson. Zo is het de BBC die wordt ‘geconfronteerd met toenemende concurrentie van beter toegeruste en meer wendbare internationale rivalen’. Met name Netflix doet het zeer goed met populaire eigen series zoals House of Cards en Orange is the New Black.

Wat onderneemt de BBC tegen de moordende concurrentie? Ze haalden onder andere een befaamde klassieker onder het stof vandaan. Begin dit jaar maakte de BBC bekend een vervolg te produceren van de comedyserie Keeping up Appereances (Schone Schijn), u weet wel, die van: “The Bouquet residence, the lady of the house speaking“. Met Young Hyacinth (over de jonge jaren van Hyacinth Bouquet) hoopte de BBC waarschijnlijk op een even groot succes als de nineties-serie die nog steeds wereldwijd wordt uitgezonden. Oorspronkelijk-hoofdrolspeler Patricia Routledge reageerde denigrerend op het nieuwe project van de BBC.

“Ze moeten wel erg wanhopig zijn,” zo zei Routledge tegen The Daily Telegraph. “Met mij heeft het niets te maken, laat ze het maar rustig doen, geen sitcoms zijn zo goed als die ze tegenwoordig maken. Is het waar dat ze Porridge ook opnieuw gaan produceren? Herinner me eraan de tv uit zetten, alstublieft.”

Volgens de nog altijd werkzame actrice heeft de BBC vooral last van een drang naar ‘sensationele headlines’. Zo was de zender afgelopen jaar niet geïnteresseerd in een documentaire van de 87-jarige Routledge over Beatrix Potter, die ze overigens nog wel bij Channel 4 wist te slijten. Hoe dan ook, tot nu toe lijken de pogingen van de BBC om nieuwe populariteit te werven nog niets uit te halen. Zo krijgen BBC-series Young Hyacinth, Are You Being Served en Goodnight Sweatheart geen tweede seizoen.