Spring naar de content

Rob Malasch: ‘Ik word onterecht afgeschilderd als leugenaar’

De Amsterdamse galeriehouder Rob Malasch is beschuldigd door Christie’s-directeur Arno Verkade en kunstenaars van naamfraude. Hij zou deze namen zonder toestemming hebben gebruikt in een advertentie in Het Parool, waarin wordt gepleit voor de terugkeer van voormalig artistiek directeur Beatrix Ruf bij het Stedelijk Museum. Niets van waar, zegt hij zelf. “Iedereen heeft gewoon ingestemd.”

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jana Simmelink

Er is de afgelopen dagen veel geschreven over de advertentie in Het Parool waarin wordt gepleit voor de terugkeer van Beatrix Ruf naar het Stedelijk Museum.
“Ik ben erg verheugd dat er zoveel aandacht aan wordt besteed. Inmiddels is het zelfs opgepikt door internationale media. Frieze, ArtNews en zelfs The New York Times schrijven er over, maar ik wil wel benadrukken dat het geen symbolische actie is, zoals maandag werd gesuggereerd. (Door Bart Rutten, directeur van het Centraal Museum Utrecht, red.). Het is een praktische actie. We willen echt dat Beatrix Ruf terugkeert.”

Beatrix Ruf
Beeld:

Toch ontkende u achter de advertentie te zitten.
“Dat heb ik nooit beweerd. Ik heb nooit ontkend dat ik er achter zat. Ik ben gewoon niet dol op al die aandacht, maar ik ben wél een van de initiatiefnemers.”

Wat waren uw beweegredenen?
“Ik heb Beatrix Ruf meerdere keren in Basel en Amsterdam ontmoet. Ik heb haar altijd een eigenzinnig, speciaal persoon gevonden. Ze is in 2014 nota bene aangenomen vanwege al haar connecties. Nu wordt ze er om dezelfde redenen uitgegooid. Dat neem ik de Raad van Bestuur kwalijk. Je kan niet iemand zomaar de laan uitsturen en laten vallen als een baksteen. Deze actie is bedoeld om Beatrix Ruf een hart onder de riem te steken.”

Een aantal mensen die op de advertentie staan beweren dat ze nergens voor getekend hebben.
“Allereerst wil ik duidelijk maken dat ze inderdaad nergens voor hebben getekend. Iedereen heeft gewoon ingestemd. We zijn enkele maanden bezig geweest met mensen te vragen of ze mee wilden werken. Iedereen die in de advertentie staat heeft in een mail hun deelname toegezegd, of ik heb ze persoonlijk gesproken op recepties. Ik heb Arno Verkade (directeur van Christie’s Nederland, red.) opgebeld toen ik las dat hij zei dat hij geen toestemming had gegeven.”

“Ik heb gevraagd of hij Alzheimer light had. Hij schildert mij af als leugenaar. Ik heb hem toentertijd gesproken op een receptie van Christie’s. Toen was hij juist zeer enthousiast. Nu zei hij aan de telefoon dat ik zijn naam dan wel mocht laten staan, ik heb hem gezegd dat ik ‘m er met liefde af heb gehaald. De petitie heeft inmiddels rond de vijfhonderd handtekeningen. Het is niet mijn probleem als mensen onterecht claimen dat ze geen toestemming hebben gegeven, dan haal ik je er wel gewoon af.”

U stelde dat de kosten worden gedragen door een ‘anonieme groep mensen’. Zijn dit kunstenaars? 
“Het zijn mensen wel die op de lijst in de advertentie staan, maar ze willen anoniem blijven. Ze hebben geen zin in vragen als hoeveel ze betaald hebben en dergelijke.”

Een van de ondertekenaars zegt dat hij van u had begrepen dat de advertenties gratis werden aangeboden door Het Parool.
“Ik mocht willen dat dat waar was. Dan hadden we er niet zoveel geld aan hoeven uitgeven. Maar goed, dat is natuurlijk totale onzin. Het gratis aanbieden van dit soort advertenties kan ook helemaal niet bij Het Parool.”

Waarom denkt u dat Beatrix Ruf nog terug zou willen keren als artistiek directeur?
“Ik vermoed van wel, maar ik weet het eerlijk gezegd niet. Moet je je voorstellen: je wordt in zo’n korte tijd als grote vangst binnen gehaald bij zo’n museum, en daarna publiekelijk aan de schandpaal genageld om iets waar ‘zij nu nog onderzoek naar doen’. Ik weet zeker dat er vanuit het museum informatie is gelekt naar het NRC Handelsblad. Ze zijn obsessief bezig met de carrière van Ruf.”