De filosofie achter de Huys-transfer

De keuze om Humberto Tan te vervangen aan de RTL Late Night-tafel door NPO-coryfee Twan Huys lijkt een opmerkelijke, maar er zit een duidelijke filosofie achter, legt televisiedeskundige Bert van der Veer uit.

De keuze voor Huys past in het nieuwe RTL-beleid, zo legt televisiedeskundige Bert van der Veer uit. “Het vertrek van Humberto kwam zeker niet onverwacht. Hij heeft het goed gedaan en mag zijn seizoen netjes afmaken, maar er zat al een tijdlang een vernieuwing aan te komen.” Dat is, volgens Van der Veer, bijvoorbeeld te zien aan het programma Five Days Inside met Beau van Erven Dorens. Bij dit programma verblijft Van Erven van Dorens iedere aflevering vijf dagen in een bepaalde leefgemeenschap. “Dit is een show die zo op de NPO kan. Het lijkt er sterk op dat RTL zich meer wil gaan richten op informatie en minder op entertainment.”

Minder entertainment

Al blijft de entertainmentfactor natuurlijk verbonden met RTL als televisiezender. Een Twan Huys meer of minder zal de koers niet doen veranderen. Desondanks is het volgens Van der Veer logisch dat de keuze op de ervaren presentator van College Tour en Nieuwsuur is gevallen, en niet op Van Erven Dorens, die Tan afgelopen zomer verdienstelijk verving. Van der Veer acht Huys ‘in staat om Gerard Joling te interviewen’, maar dat is niet de enige reden voor zijn transfer. “Hij neemt bovendien zijn eindredacteur Marij Janssens mee, dus mij is het duidelijk dat ze bij RTL een soort nieuwe bijbel hebben samengesteld van waar hun programma’s voortaan aan moeten voldoen.”

Ook uit het officiële statement van RTL over de komst van Twan Huys blijkt dit. Twan Huys en Janssens zijn volgens de zender ‘journalisten van formaat’ en programmamakers met een brede kennis en gevarieerde achtergrond. Door deze ervaring en kennis wordt het tweetal naar voren geschoven als de aangewezen personen om RTL Late Night naar de volgende fase te brengen.

Die volgende fase is hard nodig. De kijkcijfers van RTL Late Night zijn al tijden tanende. Waar er in het begin van 2015 nog gemiddeld een miljoen mensen naar het programma kijken, mag RTL tegenwoordig al blij zijn met de helft.  Met Humberto Tan haalde de omroep bij het begin van het programma niet alleen een anchorman, maar ook een merknaam binnen. Deed ‘het merk-Humberto‘ wellicht afbraak aan de kwaliteit van het programma?

De tekst gaat hieronder verder. 

Zwart is ook een kleur

Merk-Humberto

Van der Veer denkt dat dat wel meeviel: “Het is natuurlijk een veelgehoorde kritiek, destijds bijvoorbeeld met het aanprijzen van die stoelen, maar dat hoeft zijn presentatie niet te beïnvloeden. Hij zat daar toch iedere avond, volgens afspraak, om half elf aan tafel: fris, fruitig en scherp. En het is voor hemzelf natuurlijk alleen maar goed dat hij een merknaam is. Tan zal na RTL Late Night zeker geen onzekere toekomst tegemoet gaan.”

Hetzelfde geldt voor Twan Huys bij RTL4. Het is geen geheim dat er bij de commerciële zenders meer geld te verdienen valt. Maar waar moeten we bij Huys aan denken? Hierover is Van der Veer kort. “Wat de precieze afspraken zijn weet ik natuurlijk niet, maar Huys zal er zeker niet slechter op worden. Het precieze bedrag? Dat blijft natuurlijk gissen. Het enige wat ik daarover denk is: minder dan het halve miljoen euro van Matthijs van Nieuwkerk, en als hij het goed heeft aangepakt meer dan Humberto — zijn inkomen wordt geschat op vier ton, maar dat is mét alle bijverdiensten naast RTL Late Night — , maar in ieder geval eenzelfde bedrag.”