Brave Oscars na rumoerig jaar: zo kennen we ‘good old’ Hollywood weer

Het laatste jaar zijn we door Hollywood om de oren geslagen met hashtags als #MeToo, #timesup en #whywewearblack. In de aanloop naar de Oscaruitreiking afgelopen nacht ging het in de media dan ook nauwelijks over de films, maar vooral over wie er wat zou zeggen over seksueel misbruik en het gebrek aan diversiteit in de filmwereld. En natuurlijk werd de grote rel van vorig jaar weer flink opgerakeld. Maar iedereen die op een de activistische Oscarceremonie had gehoopt, werd flink teleurgesteld. Hollywood verzorgde een ouderwets filmfeestje, zonder scherpe randjes. En #timesup? Dat kreeg een keurig afgepast blokje halverwege de show.

De filmliefhebber kan tevreden zijn. De Oscars werden keurig verdeeld over de genomineerde films. Daarbij zijn ook nog een aantal glazen plafonds gebroken. Zo won voor het eerst een sciencefictionfilm – The Shape of Water – de Oscar voor Beste Film. De regisseur van de film, Guillermo del Toro, won tevens Beste Regie. Hij is hiermee de vierde Mexicaanse regisseur die de afgelopen vijf jaar een regie-Oscar mee naar huis kan nemen. Een ondergesneeuwd staaltje Hollywood diversiteit.

Verder ging de Oscar voor beste Originele Scenario voor het eerst naar een Afro-Amerikaan: Jordan Peele. Hij kreeg een lang applaus voor zijn script en regiewerk voor de horrorkomedie Get Out die op slimme wijze speelt met vooroordelen tussen blanken en zwarten. En James Ivory is met 89 jaar de oudste winnaar van een Oscar. Hij kreeg de prijs voor zijn scenariobewerking van Call Me by Your Name, over een zomerliefde tussen een jongen en een oudere man.

Cameraman Roger Deakins kreeg na dertien niet verzilverde nominaties alsnog een Oscar, waarmee de eerste genomineerde cameravrouw, Rachel Morisson, werd gepasseerd. Ook de Nederlander Arjen Tuiten, die een nominatie op zak had voor zijn make-up werk voor Wonder, werd gepasseerd door de maker van de dikke plakken hangwangen en onderkinnen die acteur Gary Oldman moesten transformeren tot Winston Churchill.

Voor wie de Oscar-bookmakers in de gaten hield, was de uitreiking een simpele invuloefening. Bijna alle Oscars gingen naar de gedoodverfde genomineerden. Alleen Beste Documentaire was een verrassing. De Oscar ging niet naar de Franse regisseur Agnès Varda voor Visages Villages, de grote favoriet, maar naar de Netflix-sportdocumentaire Icarus over het massale dopinggebruik bij Russische sporters. Eigen streamingdienst eerst was blijkbaar het motto bij de Academystemmers.

Ook de speeches waren dit jaar voor het overgrote deel invuloefeningen. Zo wist regisseur Glen Keane, winnaar voor zijn korte film Dear Basketball, in zijn speech het maximum aan clichés te halen: “Door passie en doorzettingsvermogen is het onmogelijke mogelijk, welke vorm je dromen ook mogen hebben.” Zo kennen we ‘good old’ Hollywood weer.

Indrukwekkend was alleen het optreden van ‘enfant terrible’ Frances McDormand die voor haar weergaloze rol in Three Billboards outside Ebbing Missouri, een Oscar won. Op strenge toon sprak ze de zaal toe: “Als ik val, help me dan omhoog, want ik heb een paar dingen te vertellen.” Waarop ze alle genomineerde vrouwen – in welke categorie dan ook – vroeg op te staan. Met dat statement waarbij slechts een handjevol vrouwen uit hun stoel omhoogkwam werd pijnlijk duidelijk dat Hollywood nog een lange weg te gaan heeft. Tekenend was ook dat het onderwerp Time’s Up – het moment waarop steun werd uitgesproken voor de #MeToo-beweging – een keurig afgebakend hoekje kreeg, maar dat er verder weinig met het onderwerp werd gedaan.

Ook presentator Jimmy Kimmel liet zien dat hij een keurige vertegenwoordiger van het blanke mannelijke Hollywood is. Met de kijkcijfers voor de Oscarshow die elk jaar weer afnemen, moet toch een keer worden ingezien dat de show veel aantrekkelijker en dynamischer kan worden gemaakt.

Ondanks een paar goede grappen (“We maken films als Call Me by Your Name niet om geld te verdienen, maar om Mike Pence van streek te maken”) bleef Kimmel verder aan de veilige kant.

Dat laatste was zeker ook het geval bij een herhaling van een stunt van vorig jaar, waar een groep sterren de zaal uitloopt om een groep gewone Amerikanen te verrassen. Deze keer liep de groep Hollywood celebraties een naastgelegen bioscoop in om de aanwezige nietsvermoedende bezoekers te bekogelen met hotdogs en zakken snoep. Het deed meteen denken aan het beeld van Trump die wc-rollen in een menigte Puerto Ricanen gooide.

Het publiek behandelen als vee, dat is in deze tijd van strijdbare hashtags blijkbaar nog de gewoonste zaak van de wereld in Tinseltown. Al kan het nog erger. Tijdens de ceremonie gooide de Amerikaanse wapenlobby organisatie NRA een aantal videotweets eruit met een directe aanval op ‘phony Hollywood’ en een bizarre eigen invulling van het begrip #TimesUp:

De tekst loopt hieronder door. 

Het is de Amerikaanse polarisatie in een notendop: het afschieten van hotdogs versus het afvuren van kogels. Hollywood kan er altijd nog een film over maken.

Alle winnaars zijn hier te vinden.