Fuck Facebook: alternatieven voor afvalligen

Nu majesteitsschennis niet meer strafbaar is, mogen we het hardop zeggen: fuck Facebook en fuck Zijne Koninklijke Hoogheid Mark Zuckerberg. De schandalen rond zijn ooit zo bewierookte netwerk stapelen zich op en hebben inmiddels geleid tot een gang naar het Amerikaanse Congres waar Zuckerberg zich gisteren en vandaag verantwoordt voor het misbruiken van miljoenen gebruikersdata. Een uitstroom uit het beloofde land dat Facebook ooit was, lijkt te starten. 

Facebook
Beeld: ANP/AFP Foto/Pool/Win Mcnamee

Arjen Lubach riep in zijn laatste Zondag met Lubach op om en masse het sociale netwerk te verlaten. Ongeveer tachtigduizend Nederlanders schreven zich in op zijn Facebookevent ‘Bye Bye Facebook’. Een dappere poging tot verzet, maar of deze Nederlanders de daad bij het woord voegen moet nog blijken.

Voor wie besluit het evangelie van Zuckerberg de rug toe te keren zijn er een aantal alternatieven.

Ello: reclamevrij en alleen voor mij 

Geen reclame en controle over je eigen gegevens, het klinkt als muziek in de oren voor Facebookafvalligen. En nog beter: er zijn sociale media die het hun gebruikers voorspiegelen. Zo is daar Ello. Dit sociale netwerk is niet afkomstig uit Silicon Valley maar is ontstaan in een fietswinkel in Burlington in het Amerikaanse Vermont. Het belooft ons een advertentie-vrije omgeving waarbij de ‘gebruiker nooit het product zal worden’. Ello profileert zich sinds de oprichting in 2014 als een platform om ‘kunstenaars, designers en andere creatieven’ bij elkaar te brengen.

De tekst loopt hieronder door. 

De populariteit van Ello stijgt wanneer Facebook in 2014 verzeild raakt in een rel. Het platform van Zuckerberg zou dragqueens hebben gedwongen hun eigen naam te gebruiken in plaats van hun artiestenaam. Als gevolg daarvan stappen lhbt’ers massaal over naar Ello waar het opgeven van echte namen niet verplicht is. Het platform groeit in die periode met tienduizenden gebruikers per uur, haalt in datzelfde jaar 5,5 miljoen dollar op met fondsenwerving en staat al snel bekend als ‘anti-Facebook’.

De jaren erna wordt het enigszins stil rondom het platform, maar inmiddels heeft het zich opnieuw weten te profileren. Volgens medeoprichter Todd Berger moet Ello af van het stempel ‘anti-Facebook’ en zich richten op zichzelf en de creatieve achterban. Wie – net als een miljoen gebruikers – zoekt naar een overzichtelijke site voor het delen van creatieve en artistieke content is hier op de juiste plek. 

Vero: sociale detox

Een ander veelbelovend alternatief is Vero. Het sociale platform bestaat sinds 2015, maar is sinds vorige maand ineens populair. Vero lijkt op Instagram maar gebruikt geen algoritmes, stuurt geen pushberichten en geeft gebruikers inzicht in de tijd die ze per dag aan het platform besteden. “Wij zien een verslaving aan onze service niet als graadmeter voor succes. Wij willen dat Vero jouw leven weet te verbeteren en niet ontwricht,” valt er te lezen in een manifest op de site. Daarmee speelt het handig in op de kritiek die Facebook de laatste maanden kreeg op de verslavende werking van zijn diensten. 

Kosteloos

Vero belooft bij de start een gratis lidmaatschap voor de eerste miljoen gebruikers. Dat aantal is het met ruim drie miljoen gebruikers inmiddels gepasseerd en nog steeds is de dienst kosteloos te downloaden. Wanneer toekomstige gebruikers zullen gaan betalen in de vorm van een lidmaatschap wordt nader bekendgemaakt. 

Diaspora: persoonlijke servers

Dan is er nog Diaspora. Een project dat in 2010 is gestart door vier studenten van de New York University. Het idee: een platform dat voor 100 procent beheerd wordt door de gebruikers. Het is een groot succes. Via de crowdfundingsite Kickstarter wordt in 39 dagen ruim 200.000 dollar opgehaald, 190.000 meer dan het oorspronkelijke doel. Inmiddels heeft het platform bijna 700.000 gebruikers. Een stijging van 500.000 sinds de start in 2011.

Eigen inbreng

Het grote verschil met Facebook: gebruikers kunnen een eigen server aanmaken waarop al hun gegevens worden opgeslagen, zodat ze zelf kunnen bepalen wat er mee gedaan wordt. Daarnaast maakt Diaspora gebruik van open-sourcecode. Dit houdt in dat de gebruiker aanpassingen kan maken aan de vormgeving van de site.

De tekst loopt hieronder door.

Facebook
Beeld: ANP/AFP Foto/Jim Watson

Gebruikers hebben op dit platform dus veel meer macht. Daarnaast heeft Diaspora ook de Facebookfacetten waar iedereen zo gek op is. Het plaatsen en delen van foto’s en video’s, een persoonlijk profiel, gebruik van apps en de oeverloze discussies tussen mensen die elkaar nog nooit hebben ontmoet; het kan allemaal.

Alternatieven genoeg dus voor wie de lijntjes met Facebook definitief wil doorknippen. Toch hebben ook deze diensten hun kinderziektes en is van een echte vuist tegen de techgigant uit Silicon Valley nog geen sprake geweest. Facebook lijkt echter aangepakt te worden, dus het is interessant wie er uit de schaduw van het bedrijf van Zuckerberg probeert te stappen.

Moge de beste verdediger van onze privacy winnen.

Björn Beerthuizen & Sander Geelen