Spring naar de content
bron: ANP/AFP Foto/Saul Loeb

Zo ontkomen we (deels) aan de macht van Facebook

Tot voor kort waren we ons tijdens het surfen amper bewust van het feit dat Facebook mee kon kijken. Die tijden zijn door onthullingen van de laatste weken rond dataverkoop en privacyschendingen voorbij. Toch hoeft u niet volledig offline te gaan of Facebook te verwijderen om zonder zorgen over het internet te surfen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jessy de Cooker
Facebook
Beeld:

Door het recente schandaal rond databedrijf Cambridge Analytica is ook het grote publiek op de hoogte van de informatiehonger van Facebook. Het sociale medium is namelijk niet vies van enkele datalekken, verdachte samenwerkingen of het ongemerkt verzamelen van uw internetactiviteit. Topman Mark Zuckerberg heeft zich moeten verdedigen voor de top van de Amerikaanse politici en kwam er zowaar goed vanaf. So far so good.

Dat is echter niet waar. Zo blijft het bedrijf van Mark Zuckerberg haar gebruikers volgen via like-knoppen, maar er is nog een manier waarop Facebook uw data binnen hengelt: de Facebook-pixel.

De Facebook-wat? Ja, de Facebook-pixel. Dit is een minuscule ‘tool’ ter grootte van één pixel waarmee het platform ons surfgedrag kan volgen. Met het adagium ‘u krijgt gratis sociaal contact in ruil voor uw gegevens’ kan Facebook immers veel.

Mea culpa

Deze Facebook-pixels worden op sites geplaatst om mensen gepersonaliseerde advertenties te kunnen laten zien. Het zijn eigenlijk volgpixels. Het bedrijf kan via deze weg het surfgedrag van de internetgebruiker – u en ik – koppelen aan adverteerders. Ook wij bij HP/De Tijd maken in samenwerking met onze online-uitgeverij Wayne Parker Kent gebruik van de Facebook-pixel, een haast onzichtbaar knopje dat inzicht geeft in wat u doet op onze site.

Facebook
Beeld:

U zult vast een keer een stuk van een adverteerder op deze site gezien hebben, bijvoorbeeld deze auto-advertorial. Het zou goed kunnen dat u dit artikel gezien hebt omdat u eerder op autosites met een Facebook-pixel hebt rondgesnuffeld. U bent misschien door deze interesse wel getarget – zoals dat zo mooi heet in marketingtermen – voor deze advertentie.

Er is alleen één voorwaarde voor deze informatieverzameling: u dient op dat moment wel ingelogd te zijn op het sociale platform.

Voor degenen die willen weten welke websites deze volgpixels ook gebruiken biedt Facebook heel galant inzicht in het gebruik ervan. Via de Facebook Pixel Helper kunnen gebruikers van Google Chrome ontdekken dat ook Vrij Nederland, Maarten en Elsevier de Facebook-pixel geïnstalleerd hebben. Alleen de Groene Amsterdammer maakt in opinieland geen gebruik van deze technologie.

Wie niet meer gevolgd dient te worden, moet de volgende stappen ondernemen:

Adblockers

De Adblocker wordt steeds bekender onder internetgebruikers. Een op de tien mensen wereldwijd heeft een manier gevonden om advertenties te weren van zijn of haar browser. Deze blockers worden steeds geavanceerder en kunnen inmiddels ook Facebook-pixels blokkeren.

Facebook
Beeld:

Wat zijn de mogelijkheden?

Neem het gratis te verkrijgen Privacy Badger. Deze applicatie – ontworpen door de non-profitorganisatie Electronic Frontier Foundation – houdt u uit het zicht van adverteerders, maar zorgt er ook voor dat de functionaliteiten van de door u bezochte site in de war raakt. Zo is het in eerste instantie niet mogelijk om een video te bekijken met de ingeschakelde Privacy Badger.

U kunt de volgpixel ook uitschakelen met de plugin Ghostery, die ervoor zorgt dat pottenkijkers niet mee kunnen kijken met uw surfgedrag. En daar blijft het niet bij: met Disconnect kunt u voor 25 dollar de pixels zelfs lokaliseren.

Privacy Badger is beschikbaar op de volgende webbrowsers: Chrome, Firefox, en Opera.

Ghostery is beschikbaar op de volgende webbrowsers: Chrome, Firefox, Opera, Edge, en Safari.

Disconnect is beschikbaar op de volgende webbrowsers: Chrome, Firefox, Opera, en Safari.

Andere webbrowser

Wilt u helemaal privé surfen? Dan doet u er goed aan om af te stappen van de marktleiders onder de webbrowsers. Google Chrome is verreweg de grootste met een marktaandeel van 59 procent, gevolgd door Safari (14,5 procent) en Firefox (9,3 procent).

Toch is Chrome op privacyvlak niet altijd de beste keuze. Google beheert naast deze webbrowser de grootste zoekmachine ter wereld en gebruikt het bedrijf die monopolie om met iedere zoekopdracht of actie op Chrome een beter beeld van u te krijgen, stelt de Consumentenbond.

Facebook
Beeld:

Wat is er mogelijk?

Wilt u dit achter u laten? Dan zou u uw huidige browser om kunnen wisselen voor Brave. Deze browser – ontwikkeld door Brendan Eich, een van de oprichters van Mozilla (jawel, het bedrijf achter Firefox) – is ontworpen met de gedachte dat de online advertentiemarkt uit de bocht aan het vliegen is.

Brave blokkeert op een transparante en eenvoudige wijze advertenties en trackers. En de makers bieden ter compensatie de mogelijkheid om geld te doneren aan sites, die inkomsten mislopen door Brave.

Brave is hier te downloaden.

Opt Out

De meest radicale, maar ook meest directe stap is om Facebook bij de nekharen te slepen. Dit kan figuurlijk gesproken door simpelweg aan te geven dat u uit het advertentienetwerk gehaald wilt worden. Dat kan via deze link.

Facebook
Beeld: Facebook

Hier ziet u meteen ook met welke partijen uw gegevens gedeeld zijn, maar het belangrijkste zijn uw advertentie-instellingen. En dan in het bijzonder de advertenties op ‘basis van je activiteit in producten van Facebook-bedrijven die je buiten producten van Facebook te zien krijgt’. Die moet u uitschakelen.

Hiermee geeft u aan dat u niet meer voor advertentiedoeleinden gevolgd wilt worden door Mark Zuckerberg.

Onderwerpen