Spring naar de content

NPO3 op hakblok? Dit zeggen de kijkcijfers…

Chocoladeletters van De Telegraaf kopten: ‘NPO3 op Hakblok’. Den Haag wil de publieke omroep grondig hervormen. Daarvan dreigt NPO3 het slachtoffer te worden. Reden om de kijkcijfers van de aloude zender er eens bij te pakken: Hoe scoren NPO3-programma’s? 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Annemijn van Langeveld

De publieke omroep kost de burger jaarlijks 730 miljoen euro aan belastinggeld. U begrijpt misschien dat niet iedereen hierom staat te springen. Er werd in de politiek dan ook al langer gepleit voor afschaffing van een publieke zender. Voorstanders als PVV en FvD kregen hier op voorhand geen partij in mee, maar het tij lijkt inmiddels gekeerd: ook CDA en CU laten zich nu horen. Zo wil mediaminister Arie Slob (CU) dat de NPO met nieuwe plannen komt. Zowel voor de korte als de lange termijn, waarin een antwoord komt op de dalende Ster-inkomsten, schrijft De Telegraaf. Ook het CDA lijkt om. CDA’er Van der Molen wil weten: “Hoe ga je om met veranderd kijkgedrag?” Daar hoort volgens hem ook het schrappen van televisienetten en radiostations bij, schrijft De Telegraaf. Maar gaat het echt zo slecht met de zender? Wij keken naar de kijkcijfers. Voor u een top 3, zowel met meest bekeken als minst bekeken programma’s

Waar slaat NPO3 de plank mee mis?

  1. Quickest Quiz
    Vorige week dinsdag zonk deze quiz naar een dieptepunt: 8.000 kijkers. Het hoogtepunt lag gister bij 26.000 kijkers. Jan Versteegh presenteert dit programma dan wel op een onhandig tijdstip, namelijk 23:40u. Maar om maar een vergelijking te maken: RTL4 trekt op dat tijdstip nog zo’n 103.000 kijkers met het Late Nieuws.
  2. Missie Aarde
    Begon vorige week donderdag om 23:15u. Dit science-fiction programma dat zich afspeelt in het jaar 2063 trok maar liefst 29.000 kijkers. Je moet er misschien van houden? Ondertussen trok een SBS6 463.000 kijkers met Shownieuws.
  3. Kaaskop of …?
    Dit programma kent een redelijke prime time: op donderdagavond om 21:50u werd dit programma uitgezonden. Ajouad El Miloudi gaat op zoek naar antwoorden binnen de Marokkaanse cultuur: antwoorden op vragen over liefde, seks, maar ook status en imago. Er keken slechts 179.000 mensen naar keken. Expeditie Robinson zat wellicht in de weg, waar maar liefst 1.264.000 mensen naar keken.

Maar wat doet het nou wel goed op NPO3?

  1. Zondag met Lubach
    De wekelijkse show van Arjen Lubach trok afgelopen zondag maar liefst 1.036.000 kijkers naar de zender. De zender heeft hiermee een gouden troef in handen en verslaat hiermee de meeste commerciëlen.
  2. 3 op Reis
    Dit programma is elke zondag om 19:50 te zien en trok afgelopen zondag 385.000 kijkers. Toch komt er veel kritiek op deze niet al te goedkoop te noemen reisjes waarop de BN’ers gestuurd worden. Of de hoeveelheid geld die erin gepompt wordt de kijkcijfers waard is, is dus de vraag…
  3. First Dates
    Het mag dan wel geen eigen programma zijn – van oorsprong een programma van het Engelse Channel 4 –, het programma trekt gemiddeld elke dag wel zo’n 355.ooo kijkers naar de zender. Dat is toch bijna meer dan dat Twan Huys voor elkaar krijgt (gemiddelde van 393.000 vorige week).

Hoe het met de toekomst van NPO3 is begaan, is nog niet bekend. De huidige concessieperiode voor de publieke omroepen loopt over twee jaar af. De coalitie geeft voor nu een laatste 40 miljoen uit aan de terugloop van kijkcijfers en reclame-inkomsten, maar vraagt de NPO om met oplossingen te komen. Het is dus erop of eronder voor de publieke omroep.

Onderwerpen