Spring naar de content
bron: Shutterstock - HP/De Tijd

In Memoriam: de Volkswagen Kever

Binnenkort rolt de laatste Volkswagen Beetle van de band. Bij het einde van deze laatste (retro-)Kever is een elegie op zijn plaats. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Gastauteur

Ook wij ontkomen er niet aan om met gepaste eerbied even stil te staan bij het verscheiden van de Volkswagen Kever. De oer-Kever werd na een productie van 21,5 miljoen stuks al in 2003 ten grave gedragen, maar nu is het definitieve einde aangekondigd van de retro-Beetle, die in Mexico geproduceerd wordt. In juli zal de laatste Beetle van de band rollen.

Gek genoeg is de familie Simons nooit in het bezit geweest van een Kever. Daar waren vooral de beperkte kofferbakruimte en het relatief hoge benzineverbruik debet aan. Wij werden rondgereden in de eeuwige rivaal van de Kever, de Opel Kadett. Andere bekende Kever-concurrenten in de jaren zestig en zeventig waren de Ford 12M en de Escort, de Renaults 6, 8 en 10, de Citroën Ami, de Simca 1000, de Fiats 125 en 126, de eerste Audi’s (toen nog Auto Union geheten), verscheidene Skoda’s, de NSU Prinz en niet te vergeten onze eigen Dafjes.

De eindeloze discussies over de voors en tegens van deze auto’s waren een vast onderdeel van iedere familiebijeenkomst. “Er zijn geen slechte auto’s meer,” horen wij onszelf nu vaak tegen vrienden en kennissen zeggen, die bij ons te rade gaan over een nieuwe aanschaf. En zo is het. Maar destijds waren er wel degelijk grote verschillen in kwaliteit en inruilwaarde. Ook in bedieningsgemak, ruimte, wendbaarheid, zijwindgevoeligheid, winterhardheid en roestgevoeligheid – in werkelijk alle opzichten – waren de onderlinge verschillen enorm. De kilo’s handleidingen die bij een moderne auto geleverd worden, zijn in wezen volkomen overbodig, want een kind kan de was doen.

Lees het hele artikel op Blendle

Onderwerpen