Hedy d’Ancona: ‘Architectuur is de moeder aller kunsten’

Nick Muller 12 dec 2018 Cultuur

Sociologe, feministe en voormalig politica Hedy d’Ancona is gastcurator van de tentoonstelling Vrouwen van Museum Gouda. Wat leest, kijkt en luistert zij in haar vrije tijd?

BOEKEN
“Ik ben net jarig geweest en heb een onthutsende hoeveelheid heel dikke boeken gekregen. Ik ben nu een beetje aan het snuffelen waar ik eens in zal gaan beginnen. Ik denk dat het De eeuw van Gisèle wordt van Annet Mooij – de biografie van Gisèle van Waterschoot van der Gracht. Ik ben vooral benieuwd naar het verhaal van die twee kunstenaars die in de oorlog bij haar ondergedoken zaten: Wolfgang Frommel en Percy Gothein. Die mannen blijken minder onschuldig dan gedacht. Ze gebruikten hun onderduikadres onder meer om jonge knapen te misbruiken die zich wilden aansluiten bij hun ‘mannengemeenschap’. Gisèle stond dat allemaal toe, hoewel ook zij door hen werd uitgebuit. Ik kan ook niet wachten om te beginnen in de biografie van Remco Campert. Dat is bijna voor de lekker. Mirjam van Hengel heeft eerder een prachtig boek geschreven over Leo en Tineke Vroman. Ik moest daarbij heel erg denken aan het gedicht ‘De tuinman en de dood’ van Van Eyck. Leo vlucht in de oorlog naar Indië om niet opgepakt, afgevoerd en weggerukt te worden, maar belandt dan dáár in verschillende kampen. Aan de dood valt niet te ontkomen. Des te mooier is het als ze elkaar na de oorlog weer vinden en uiteindelijk nog bijna zeventig jaar van elkaar mogen genieten.

“Ik word vaak gevraagd voor openingen en presentaties. Morgen houd ik een praatje op de presentatie van het nieuwe boek van oud-provo Roel van Duijn: Een zoon voor de Führer. Het is de biografie van een van de meest beruchte nazivrouwen van Nederland: Julia op ten Noort. Ze was de oprichter van de Nationaal-Socialistische Vrouwenorganisatie en helemaal bezeten door de nazistische ideologie. Dat gaat zelfs zo ver dat ze letterlijk een zoon baart voor de Führer, zodat hij later kan dienen als kanonnenvlees. De vader van het kind is niet bekend. Van Duijn geeft in zijn boek drie opties, waarvan Heinrich Himmler er een is. Op ten Noort was namelijk dol op hem en hij op haar. Wat mij in dit boek ook weer verrast is de Jodenhaat van die vrouw, die nergens vandaan komt. Ze kwam uit een heel goed milieu, ze had een prettige jeugd waarin ze alle mogelijkheden heeft gehad, en toch had ze de rotsvaste overtuiging dat de wereld er beter op zou worden als alle Joden opgehoepeld zouden zijn. Van Duijn geeft een prachtig beeld van de waanzin van die vrouw én van die tijd.

Dit interview met D’Ancona vond plaats voor het overlijden van haar echtgenoot, de kunstenaar Aat Veldhoen (1 november 1934 – 9 december 2018)

Lees hier het hele interview op Blendle.

 

Reageer op artikel:
Hedy d’Ancona: ‘Architectuur is de moeder aller kunsten’
Sluiten