Ga een Amsterdams dagje uit in gemeente De Friese Meren

Jeroen Konings 12 apr 2019 Cultuur

HEMA gaat in het buitenland adverteren onder de naam HEMA Amsterdam. Met onze hoofdstad duidelijker in de aanduiding hoopt de geliefde huishoudketen zich steviger te positioneren. HEMA is niet de eerste die deze stap zet, zo blijkt. Het merk Amsterdam wordt veelvuldig gebruikt om de verkoop te verhogen. Ook voor doeleinden die niets met de stad te maken hebben.

Wie Amsterdam zegt, zegt ook grachten, Ajax, toerisme, hoeren en drugs. Een lijstje dat de één fijner in de oren klinkt dan de ander. Daar denken een hoop marketeers anders over. Want voor deze beroepsgroep lijkt Amsterdam zo langzamerhand de heilige graal van de verkoop geworden. Het merk Amsterdam dan, niet de stad. Want om de naam aan uw broodwinning te verbinden hoeft uw business helemaal niets met de Wallen of de Dam te maken te hebben. Wilt u ook meer verkopen in binnen- óf buitenland? Het enige dat u naar het schijnt gebiedt de doen is de naam Amsterdam toevoegen aan uw al bestaande logo.

Hier een lijstje met niet-Amsterdamse ondernemingen die dat al begrepen hebben.

De Keukenhof

Onder de naam ‘The Flowers of Amsterdam’ adverteert toeristensite iamstedam.com de nota bene in Zuid-Holland gelegen Keukenhof. Toegegeven, Keukenhof bekt voor de gemiddelde Engelsman minder glad dan The Flowers. Maar om bezoekers zaten de bloemenvelden toch al niet verlegen. De online naamswijziging is onderdeel van een strategie om toeristen te sturen, weg van Amsterdam, verspreid over omliggende attracties. De bezoekersaantallen van de Keukenhof zijn de laatste jaren gegroeid. In Amsterdam is daarentegen allerminst sprake van een afname. Daarnaast is niet iedereen blij met de verder toestromende Keukenhof massa’s. Bollenboeren luidden de noodklok, want toeristen houden zich steeds slechter aan de geldende gedragsregels, en trappen onverhoopt de velden stuk voor die ene fleurige selfie.

Old Amsterdam

Oude Amsterdamse kaas, niks meer, niks minder. Toch? Nee dus. Naast het feit dat het geen oude kaas is – want slechts acht maanden gerijpt – komt deze op zijn hoogst extra belegen Goudse kaas ook helemaal niet uit Amsterdam. Kaasproducent Westland Kaasspecialiteiten B.V. huist namelijk in Huizen. Het weerhoudt de kaasmaker er niet van om in reclamespotjes te pronken met Amsterdam en haar grachten.

Zandvoort

’s Lands bekendste kustplaats aan de Noord-Hollandse Noordzee behoeft in Nederland geen nadere introductie. In het buitenland kennelijk wel. Want voor internationale toeristen is het strandplaatsje omgedoopt tot Amsterdam Beach. Qua ligging is de naam Haarlem Beach wellicht nog te verantwoorden, maar voor het stempel Amsterdam is het toch een behoorlijk eind fietsen.

Kasteel Muiderslot

Iamsterdam.com laat ook de Nederlandse monumenten niet onberoerd. Het Muiderslot – of Kasteel Muiderslot – vernoemd naar Muiden, de plaats waar het ooit is opgebouwd, heet over de grens Amsterdam Castle Muiderslot. Ook deze trekpleister profiteert van de marketingtechnische naamswijziging. Of de kasteelheer blij is met de groepen dronken Britse toeristen is niet bekend.

Amsterdams bier

Bierbrouwen buiten de Benelux en Duitsland, zelden een goed idee. Dat beseffen allerhande buitenlandse biermerken ook. Om hun brouwsel toch aan de man te brengen gooien sommige bierbrouwers het daarom over een andere boeg. Zo heet een Canadese brouwer uit Toronto ‘Amsterdam Brewing Company’. Maar ook dichter bij huis prijst Turkse brouwer Efes, bekend van vakantie, hun donkere speciaalbier aan onder de naam ‘Amsterdam Navigator’. Met een trotse driemaster als symbool en “made the Amsterdam way” als pakkende slogan.

De Friese meren

Jawel, ook het niet zo Amsterdamse Friesland moet eraan geloven. Het water in de gemeente De Friese Meren is tot unique selling point van één van Friesland’s eigen touroperators verheven. Het trotse Friese nationalisme wordt hiervoor terzijde geschoven. Want de busreis van Amsterdam, over de Afsluitdijk naar Friesland wordt aangeprezen onder de naam ‘Amsterdam Lake District Tours’.

De Floriade

De wereldtuinbouwtentoonstelling, die eens in de tien jaar in Nederland wordt georganiseerd, zal in 2022 in Almere gehouden worden, de stad die en passant ook al door marketeers tot New Land is omgedoopt. Om internationaal meer aandacht te trekken heeft de organisatie ervoor gekozen om op de Engelse versie van de website het logo aan te passen. De naam Almere blijft voor de Floriade behouden, maar die wordt wél voorafgegaan door Amsterdam: ‘EXPO 2022, Floriade, Amsterdam – Almere, NL’, een indrukwekkende mond vol.

Het einde van de Amsterdamse marketingheisa lijkt voorlopig dus nog niet in zicht. Wellicht iets voor de PvdA(msterdam)?

Reageer op artikel:
Ga een Amsterdams dagje uit in gemeente De Friese Meren
Sluiten