Spring naar de content
bron: ANP/AFP

Klimaatakkoord: Rutte moet voorbeeld Richard Branson volgen

Witte rook is er nog niet. Maar als het aan minister Wiebes ligt, ontvangt de Tweede Kamer nog voor het reces, dat begint op 5 juli, dan toch eindelijk de kabinetsplannen voor het definitieve klimaatakkoord. Er wordt momenteel druk onderhandeld. De eerste resultaten zijn al gelekt.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jan Smit

Elektrisch rijden wordt minder aantrekkelijk – voor dure modellen en voor (nog steeds behoorlijk prijzige) middenklassers, meldde de NOS maandag. Een maatregel die leasemaatschappijen een rolberoerte bezorgde; zijn hebben massaal elektrische leasewagens ingekocht. Hun woordvoerder verscheen bijkans schuimbekkend op het NOS Journaal. Benzine- en dieselrijders worden ontzien.

Hardwerkende Nederlander

Leuk voor de hardwerkende Nederlander die zich (nog) geen elektrische auto kan of wil permitteren. Leuk ook voor de coalitiepartijen. Met de maatregel komen zij tegemoet aan de kritiek op het ontwerp-klimaatakkoord die FvD zoveel winst bezorgde bij de Provinciale Statenverkiezingen. Maar minder leuk voor het milieu.

Vraag is hoe het kabinet dit gaat fixen. Het regeerakkoord – 49 procent minder uitstoot van broeikasgassen in 2030 – staat. Die doelstelling is inmiddels wettelijk verankerd. Met andere woorden: als de burger wordt ontzien, hoe moeten die ambitieuze doelen dan worden gehaald?

Als de burger wordt ontzien, hoe moeten die ambitieuze klimaatdoelen dan worden gehaald?

Grote kans dat de rekening op het bordje van de industrie belandt. Hoogstwaarschijnlijk minder ‘verstandig’ dan het kabinet eerder heeft aangekondigd. Grote bedrijven gaan dan een vast bedrag per ton CO2-uitstoot betalen. In de hoop dat die heffing hen ertoe aanzet de uitstoot te matigen.

Werkgelegenheid

Maar het blíjft een boete; een die ten koste gaat van de werkgelegenheid en de kans vergroot dat de CO2-uitstoot zich verplaatst naar het buitenland, waarschuwt VNO NCW . Iets wat inmiddels door berekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving en het Centraal Planbureau is bevestigd.

Grote bedrijven hebben een pesthekel aan boetes. En aan belastingen. En aan verliezen – voor zover zij die niet fiscaal kunnen compenseren.

Het kan ook anders: vervang de CO2-belasting door CO2-dividend, een ‘schoon-energiedividend’. Een briljant plan van Richard Branson, afgelopen dinsdag opgetekend door de Volkskrant.

CO2-dividend: een win-winoplossing voor de planeet en de samenleving – de betrokken bedrijven incluis.

Branson wil bedrijven op basis van hun CO2-uitstoot (verplicht) laten investeren in hernieuwbare energie. Een win-winoplossing voor de planeet en de samenleving – de betrokken bedrijven incluis. Met minder negatieve effecten. De investeringen in schone energie verdubbelen in een klap tot ruim 730 miljard dollar. De werkgelegenheid krijgt een flinke impuls. Bovendien: als het plan in heel Europa wordt ingevoerd is het weglekgevaar miniem.

‘Hi, Richard’

Waar die bedrijven dan in moeten investeren? Branson, de hippie-achtige entrepreneur die faam maakte met Virgin Records, de platenmaatschappij die onder meer de Sex Pistols onder contract had, en later prijsbreker werd in de luchtvaart en de mobiele telefonie, denkt aan windmolenparken, betere batterijen, duurzame brandstoffen, maar ook aan het herstel van ecosystemen.

Bedrijven krijgen er ook iets voor terug. Ze worden aandeelhouder, waardoor de investering in de toekomst mogelijk rendement oplevert.

En – Branson zou Branson niet zijn – ze krijgen er ook iets voor terug. De bedrijven worden aandeelhouder van deze (nieuwe) ondernemingen, waardoor de investering in de toekomst mogelijk rendement oplevert.

Misschien moet Rutte (“Hi, Richard.”) Branson deze dagen gewoon eens bellen. Sms’en mag ook.

Onderwerpen