Spring naar de content
bron: bnnvara/tom tenseldam

Vriend & vijand over Matthijs van Nieuwkerk: ‘Een pensioen is voor hem niet weggelegd’

Matthijs van Nieuwkerk stopt na vijftien jaar met De Wereld Draait Door. HP/De Tijd publiceerde in 2017 een profiel over de meest invloedrijke presentator van het land. ‘Hij heeft last van fobieën. Hij kan geen tunnel door, geen brug over. Dat is de tol van de roem.’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Astrid Theunissen

“In het ideale geval geeft De Wereld Draait Door de eerste slinger aan je avond. Gevat, relevant, je bent in een halfuur bijgepraat. Maar Matthijs van Nieuwkerk duikt de laatste tijd te vroeg weg van de camera na zijn ratelende opening. Hij verspreekt zich, zonder foutjes soepel weg te lachen.

“De wallen die donkerder worden. De rode ogen. Het hoofd dat meer gebogen is – niet als een roofdier dat op scherp staat, maar als een oude leeuw die moe is. Het hakkelen, de foutjes. Zelfs zijn haar is futloos.”

Maaike Bos, Trouw, 14 februari 2017

“Per tv-show lijkt hij over minder fut te beschikken om zich door het uurtje live televisie heen te praten; het oogt alsof hij in gedachten elders verkeert. Insiders uit de nabije tv-omgeving van Matthijs denken te weten wat daarvan de oorzaak is: het volslagen onverwachte vertrek van zijn trouwe rechterhand Dieuwke Wynia (47), die de laatste elf jaar zijn eindredacteur was, de journalistieke eindverantwoordelijke van DWDD.”

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Kies een abonnement

Gijs Groenteman, Het Parool, 27 januari 2017

“In 2011 dreigde ze ook al afscheid te nemen. Van Nieuwkerk zei toen in Broadcast Magazine: ‘Als Dieuwke naar BNN was gegaan, was ik gestopt met DWDD. Beter kan ik haar belang voor mijzelf en het programma niet uitdrukken.’”

Maaike Bos

“Als je langer dan tien jaar op tv bent, wordt er als vanzelf beweerd dat je over het hoogtepunt heen bent. Dat werd over Barend & Van Dorp ook gezegd. Ik neem aan dat Matthijs daar hartelijk om lacht. Ik vind hem nog heel sprankelend. Als je een goede speler bent, blijf je een goede speler, ook al vertrekt een goede coach.”

Frits Barend, sportjournalist en uitgever

“Het is frappant dat wij van de media schrijven dat de DWDD is ingedut en over zijn hoogtepunt heen lijkt, terwijl de kijkcijfers toch echt iets anders laten zien. Het programma bereikt zo’n 1,3 miljoen mensen.”

Jean-Pierre Geelen, mediaredacteur de Volkskrant

“Ik kijk soms drie keer per avond. Ik lach me kapot om dat malle programma. Ik zie wat het met mensen doet. Elke gast van DWDD is ervan overtuigd dat hij ertoe doet omdat-ie bij DWDD zit en voelt zich verheven boven de rest. Relativeringsvermogen en zelfspot vallen daar volledig weg. Die man met baard die op tafel gaat staan als jij iets te vertellen hebt. Jort en Prem die maar wat lullen. Matthijs, die nooit iets loslaat over zijn privéleven of politieke voorkeur, laveert overal tussendooren zal geen moment op de rem trappen.

“Toen Michiel van Egmond en ik er zaten met dat malle boekje van ons, werd dat – zoals alle boekjes die door Matthijs worden besproken – een meesterwerk genoemd, een hartverscheurend boek. Ik ging bijna geloven dat ik alle internationale prijzen op zak had. Elke dag wordt er ook een bandje aangekondigd alsof het de nieuwe Beatles zijn, maar zouden die op het plein in Dordrecht spelen, dan zou iedereen heel snel doorlopen.”

René van der Gijp, oud-profvoetballer en voetbalanalist

“Met het ophemelen van gasten kent DWDD zichzelf status toe. Daarmee zeggen ze in wezen: in ons programma zitten alleen de allerbeste mensen. DWDD is bewieroken, althans als je tot het juiste clubje behoort.

“Een uitverkoren deel van cultureel Nederland mag DWDD als reclamezuil gebruiken. Normaal mag de publieke omroep geen reclame maken, maar als het om cultuur gaat, mag het wel. Halina Reijn, Claudia de Breij en andere incrowd mogen onbeperkte propaganda maken voor hun eigen producten.”

Kasper C. Jansen, YouTube-mediaprogramma De snijtafel

“Begin 2008 ontving ik in Paraguay een mail van de redactie van DWDD. Matthijs wilde mij in de show vanwege mijn te verschenen pageturner Brussel Eurabia. DWDD kende ik niet, omdat ik in het buitenland woonde. Matthijs had ik jaren eerder eens op de Parool-redactie gezien als ik over was uit het Midden-Oosten, waar ik correspondent was. Hij viel op door dat pagekapsel waarmee hij zijn flaporen verhult, zijn lange witte regenjassen en puntlaarzen. Kennelijk was hij in de tussentijd met DWDD een polder- Johnny Carson geworden.

“Ik had levendig e-mailverkeer met een redactrice en moest zweren dat ik niet in Pauw & Witteman ging zitten. Verder stond er zwart op wit in een email dat ik duizenden boeken extra zou verkopen als ik in DWDD zou verschijnen. Daar kon ik natuurlijk geen nee op zeggen. Ik kreeg een bevestigingsmail waarin stond: ‘We gaan het dus doen Arthur! Je staat nu op het bord voor donderdag de 14de.’

Mijn uitgever Atlas betaalde mijn ticket en ik vloog naar Amsterdam, maar een dag voor de uitzending werd ik afgeserveerd. Het excuus: ze gingen die 14de februari plotseling een Valentijnsdagspecial maken. Je reinste gelul. Mijn boek over de islam was te kritisch bevonden voor de VARA/PvdA/maakbare samenlevingsvehikel DWDD.”

Arthur van Amerongen, schrijver/columnist de Volkskrant

“Matthijs heeft bewust gekozen voor een programma met een positieve toon. Dat is een deel van het succes. Hij is zelf ook positief ingesteld, dat zit in zijn karakter. Ik krijg hem ook niet aan het roddelen, en als ik zeg: die gast was niet zo goed, gaat hij daar nooit in mee. Hij is een oester. Hij praat ook niet gemakkelijk over zichzelf. Een zakelijke beslissing wil hij nog weleens voorleggen, persoonlijke dingen niet snel. Hij zal niet over de telefoon vertellen waar hij mee zit. Dat doet hij pas als we een dag met elkaar in gesprek zijn. We praten vooral over boeken, de journalistiek, wat we lezen in de Engelse en Amerikaanse pers. Dat is wat ons bezighoudt.”

Henk Spaan, tv-presentator, columnist, medeoprichter Hard Gras

Als je goed luistert, merk je dat hij onwaarheden verkondigt. DWDD gedraagt zich als een hof, met Van Nieuwkerk als monarch.

“Matthijs heeft een goed humeur en altijd ideeën en plannen. Had hij vroeger al. We kennen elkaar uit Hilversum, van school en voetbalclub Victoria. Hij was veertien en rechtsbuiten, ik was dertien en spits. We waren onafscheidelijk, twee handen op één buik. Als de een tijdens een wedstrijd een rode kaart kreeg, kreeg de ander die ook, want die ging zich ermee bemoeien. We wilden profvoetballer worden en waren beiden geselecteerd voor het Utrechtse districtsteam, maar toen we 18, 19 waren, was de droom over.

“Matthijs vertrok naar Amsterdam om Nederlands te studeren. Ik ging bij Het Parool werken, op de sportredactie, en sliep bij Matthijs op de bank. Op zaterdag voetbalden we bij Buitenveldert, met Frits Barend. ’s Avonds gingen we naar de studentendisco Dansen bij Jansen, om te loeren en te lonken. Matthijs in zo’n stonewashed bruin leren jasje. Hij had over aandacht geen klagen, maar seks, drugs en rock-’n-roll, dat viel wel mee. Ik heb hem nooit dronken over straat zien kruipen, en hij heeft vrij snel Karin leren kennen – zij komt ook uit Hilversum en stond eens langs de lijn van het voetbalveld.”

Mark van den Heuvel, journalist

“Matthijs is een goede voetballer, een Frank de Boer. Bij Buitenveldert stond hij in de verdediging en hij wist waar hij moest staan. Je kon altijd op hem rekenen. Hij was zeker geen harde speler, bleef doorgaans ook rustig. Totdat hij twee keer door dezelfde tegenstander in zijn gezicht werd gespuugd, echt zo’n dikke klodder. Matthijs spuugde terug, maar werd vervolgens twee velden lang achternagezeten door die gast. Wij holden daar met ons team weer achteraan. Op het derde veld hebben we die speler ontzet. Wat hebben we daar later, bij ons gebruikelijke eerste biertje in de kleedkamer, hard om gelachen.”

Frits Barend

“We speelden ook in het voetbalteam van De Pels, ons stamcafé. Eén keer per jaar was er een cafévoetbaltoernooi. Daarvoor gingen we dan op trainingskamp in Texel. Je reinste flauwekul. We logeerden bij Juliana in de duinen, maar dat hotel zagen we nauwelijks. Die weekenden waren bacchanalen.

“In de Pels ontmoetten we schilder en tekenaar Dirk Wiarda, die ons wegwijs maakte in het leven, de stad en de kunstscene. Samen smeedden we het plannetje om schakers te interviewen – die fascineerden ons mateloos – en we kregen het als broekies van begin twintig voor elkaar om Kasparov te spreken. In pak, haring en jenever onder de arm, togen we naar hotel Krasnapolsky. Met Karpov gingen we postzegels kopen in Brussel. Geweldig. Hadden we op zaterdag een hele pagina in Het Parool.

“De eerste keer dat Matthijs op de redactie kwam, wist hij dat hij bij de krant wilde werken. Kort daarop kwam hij bij de kunstredactie terecht. Hoofdredacteur is hij niet lang geweest. Hij vertrok naar AT5, waar hij ook snel weer weg was. Om netmanager te worden. Matthijs heeft nog nooit zo lang ergens gezeten als bij DWDD.”

Mark van den Heuvel

“Matthijs houdt DWDD zo lang vol omdat hij hoofdredacteur is van een krant op tv, met zijn eigen columnisten. Hij is een krantenman, en een hele goede. Hij heeft een enorm fingerspitzengefühl, een goed geheugen, hij kent zijn abonnees en zorgt goed voor ze. Elke avond is hij eigenhandig veertig minuten bezig met het opwarmen van zijn studiopubliek. Hij vraagt waar mensen vandaan komen en legt vervolgens uit waarom er is gekozen voor een item of voor een persoon. En na afloop bedankt hij dat publiek weer. Dat is altijd laaiend enthousiast. Mensen vinden Matthijs in het echt nog leuker dan op televisie.”

Prem Radhakishun, multimediaal informatieverstrekker

“Er zitten veel vaste gezichten bij DWDD, namen die ook in Hard Gras opduiken. Ik ben er samen met Hans Beerekamp, de tv-criticus van NRC, ook vaker aangeschoven. Men denkt misschien dat DWDD ons uitnodigde om ons in te palmen, maar ik heb me nooit geremd gevoeld om kritiek te spuien. Onder meer over al diezelfde koppen.

De vergelijking van die vaste gezichten met columnisten in een krant is een logische, maar zo’n vast kringetje leidt soms tot bizarre taferelen. Toen Prem mij in de uitzending van pedofilie leek te beschuldigen – hij beweert dat niet echt gedaan te hebben – kreeg ik meteen een sms van Matthijs en de volgende dag maakte DWDD het vertrek van Prem bekend. Hij had een grens overschreden. Tot mijn grote verbazing werd Prem een jaar later gewoon weer enthousiast binnengehaald. ‘We zijn blij dat je er weer bent.’ Prem is natuurlijk een dankbare sidekick. Hij vliegt uit de bocht en haalt de kastanjes uit het vuur voor Matthijs. De belangen wegen kennelijk zwaarder dan het principe.”

Jean-Pierre Geelen

“Matthijs beheerst veel technieken om de kijkers vast te houden en hij is een vlotte spreker, maar als je goed luistert, merk je dat hij onwaarheden verkondigt. Kunstenaar Job Smeets had een tafelkleed gemaakt met een pictogram dat deed denken aan concentratiekampen. Hij exposeerde dat kleed in een museum, maar wilde het kleed ook in de naastgelegen loungeruimte op tafel leggen. Het museum vond dat te ver gaan. Matthijs kondigde Smeets vervolgens aan als de maker van ‘het Auschwitzkleed dat niet geëxposeerd mocht worden’. Klopt niets van.

“Vaak speelt hij met de waarheid. Dan kondigt hij bijvoorbeeld een muzikant aan en zegt hij: ‘We horen een nummer van zijn laatste album.’ Als je die artiest googelt, blijkt dat hij slechts één album heeft uitgebracht, maar met ‘laatste’ geeft Matthijs hem meer status.

DWDD gedraagt zich als een hof, met Van Nieuwkerk als monarch. Als je wordt binnengehaald in het programma, speel je de rol die zij voor je in gedachten hebben. In ruil daarvoor complimenteren ze jou overdreven en overdadig. Dat is goed voor DWDD, want er zit weer een ontzettend bekwaam iemand in het programma. En jouw aanprijzing is weer geld waard op andere plaatsen.”

Kasper C. Jansen

“Zoals je weet heb ik tot nu toe geen voet in je tamelijk akelige programma gezet en dat wil ik graag zo houden. (–) het is een belediging voor iedereen die de lagere school heeft afgemaakt, maar het is geen – ik herhaal: géén – oorlogsmisdaad.”

Arnon Grunberg, Humo, 28 december 2015

“Toen ik een boek publiceerde over de media, werd het mij door DWDD heel kwalijk genomen dat ik bij Jeroen Pauw ging zitten. Ik had daar bewust voor gekozen, omdat ik tien minuten diepgang wilde en geen twee minuten aandacht tussen een gedicht van Nico Dijkshoorn en een hip bandje door. Dat tekent denk ik het clubgevoel van DWDD.”

Jean-Pierre Geelen

“Het valt me op dat zelden iemand commentaar durft te geven op Van Nieuwkerk. Ik was als YouTuber de enige criticus in Brandpunt Profiel, dat Matthijs in 2015 portretteerde. Je moet echt een buitenstaander of reeds een paria zijn om dat carrièretechnisch aan te durven.”

Kasper C. Jansen

Zelden durft iemand commentaar te geven op Van Nieuwkerk. Daarvoor moet je een buitenstaander of reeds een paria zijn.

“Het is zo lang geleden dat ik er werkte. Bel Floor Zijlstra.”

Claudia Blokland, ex-redacteur DWDD, thans redacteur RTL Late Night

“Ik sta op het punt te bevallen. Eventueel kun je Pieter Eckhardt of Floor Zijlstra vragen. Zij zullen het leuk vinden.”

Fanny van de Reijt, ex-redacteur DWDD

“Ja leuk, morgen om drie uur. (–) In de auto luisterde ik niet zo goed, waardoor ik niet goed begrepen had dat je me wilde spreken over Matthijs. Het spijt me en excuus voor de verwarring.”

Pieter Eckhardt, ex-redacteur DWDD

“Leuk! Bel me morgen om tien uur. (–) Ik was vergeten dat… Ik app voor een ander tijdstip (–) Het is voor mij toch even lastig, ik laat ’m even gaan (–) Vraag Igor Misev of Erik Vermeulen.”

Floor Zijlstra, ex-redacteur

“Ik sla deze beurt graag over. (–) Nee lijkt me een duidelijk antwoord.”

Igor Misev, samensteller DWDD

“Wat leuk dat je aan me denkt, maar dit soort dingen is echt niets voor mij. Ik hoop dat je iemand kan vinden.”

Erik Vermeulen, langst zittende redacteur DWDD

“Ik doe niet mee. Geen zin in. Onze zus heeft daar ook geen zin in.”

Michiel van Nieuwkerk, broer

DWDD is een gesloten gemeenschap, waar een streng hiërarchisch regime geldt. Matthijs kan heel fel reageren en als hij iets niet goed vindt, gaat het niet door. Ik kan me voorstellen dat je de lat zo hoog mogelijk legt. Doe ik ook. Wellicht iets minder uitgesproken.”

Wilfred Genee

“Zijn beste eigenschap is zijn discipline. Het is razend knap om een dagelijkse talkshow te hebben en zo lang vol te houden. Je moet altijd alles bijhouden: nieuws, andere programma’s, boeken, films. En er zijn altijd zorgen, er is altijd druk en je hebt het altijd druk. In het verleden gingen we weleens vaker een weekend naar Parijs, of in Londen naar The Comedy Store, naar stand-upcomedians kijken. Dat was een hobby van ons. Daar zagen we Paul Merton en andere jongens die nu grote sterren zijn geworden. Als Matthijs nu een weekend weg wil, kan dat pas op vrijdagavond laat en moet hij zondag terug zijn; dan moet er weer gelezen en gekeken worden.”

Henk Spaan

“Toen hij zijn dagelijkse programma kreeg, heb ik gezegd: ‘Het is topsport. Je moet doordeweeks niet meer drinken en je kunt er niets bij doen. Je moet alert zijn.’ Hij is toen gestopt met drinken en helaas ook met voetballen. Om te ontspannen fietst hij, in het weekend, in de Achterhoek.”

Frits Barend

“Bob Dylan – daar is hij nog steeds lijp van, en van Crosby, Stills, Nash & Young en hij draait vaak Kaya van Bob Marley.Wanneer hij viel voor Charles Aznavour, weet ik niet. Volgens mij heeft hij dat van huis uit meegekregen. Zijn ouders draaiden Franse muziek en Boudewijn de Groot.”

Mark van den Heuvel

“Dit gesprek zou over Charles Aznavour gaan, en alles waarover hij heeft gezongen, aangezien volgende week zijn boek Aznavour – De beste zanger die ooit geleefd heeft in de winkel ligt. Zo was het onderwerp vooraf beklonken. Net zoals Van Nieuwkerk een voorkeur had voor een fotograaf, een visagiste en een styliste en de precieze plaats in de krant waar het artikel zou moeten komen. Alleen ís er geen gesprek geweest. Dit verhaal met de beste presentator van Nederland is geschreven aan de hand van 14 sms’jes en 45 e-mails, na een correspondentie van weken, soms elke dag een vraag, en per ommegaande een antwoord. (–) We gaan elkaar zeker niet ontmoeten voor het interview, zet het maar uit je hoofd, en zeker niet in Parijs, of waar dan ook op locatie. Hij omschrijft zichzelf als een mozaïek van neurosen en het idee dat hij met een hem betrekkelijk vreemde man lopend door Parijs een interview geeft, jaagt hem bij voorbaat de stuipen op het lijf.”

John Schoorl, Volkskrant Magazine, 18 september 2015

“Matthijs is een zenuwpees. Hij had vroeger al last van hyperventilatie en hij beet op zijn nagels. Later zijn er fobieën bijgekomen. Hij kan geen tunnel door, geen brug over. Hij laat zich tegenwoordig rijden, en als hij op de fiets een brug tegenkomt, keert hij en fietst hij acht kilometer om. Dat is betreurenswaardig – de tol van de roem. Dat hij de stad heeft verlaten voor de Achterhoek is daar ook een teken van. Hij wordt iebelig als mensen hem aanspreken. Hij draagt hoedjes om niet herkend te worden en in een restaurant zit hij met de rug naar de deur.”

Mark van den Heuvel

“Ik heb weleens hard gelachen om zijn verschijning met muts en zonnebril – als er íemand opviel! Ik zei weleens: als je naar de grond kijkt, gebeurt er niets. Het werkt voor hem niet. Hij is ook wel groot en tegen hem roepen ze ‘zakkenvuller’. Tegen mij beginnen ze over voetbal.”

Henk Spaan

“Ik vind dat gedoe over dat bekend zijn wat koket. Als David Beckham met zijn gezin in Parijs gaat eten, oké, dan gebeurt er wat. In Nederland kijken drie mensen om naar een tv-presentator. En als hij het echt zo vreselijk vindt, waarom is hij dan vijf dagen per week op tv?”

René van der Gijp

Als hij het echt zo vreselijk vindt om bekend te zijn, waarom is hij dan vijf dagen per week op tv?

“Hij zit er niet voor de glitter en de glamour. Hij neemt zijn werk serieus, de rest eromheen niet. Zodra hij kan of zodra Karin er is, geeft hij iedereen een handje en gaat hij weg.”

Prem Radhakishun

“Ik vind ook dat hij zich moet houden aan de balkenendenorm. Dan wordt er gezegd: ja maar, Matthijs is een fenomeen. Nou, daar ken ik er meer van. Zoals vriend Casper (van Eijck – red.) die onderzoek doet naar alvleesklierkanker en die Steve Jobs en andere beroemdheden behandelde en zeven dagen in de week werkt. Voor de balkenendenorm! Vergeleken met Casper vind ik het fenomeen Matthijs niet zo groot. Bovendien weet Matthijs dat Erland Galjaard hem dolgraag wil hebben voor een nog veel hoger salaris. Vind je het te ordinair dat Gillette je programma onderbreekt, blijf dan bij de publieken voor de vastgestelde norm.”

René van der Gijp

“Kun je je dat relletje nog herinneren met Matthijs van Nieuwkerk die overdag een schnabbel deed en de baas van Microsoft Nederland voor 15.000 euro toesprak binnen diens eigen gelederen? En de dag erop diezelfde vent in DWDD te gast had?”

Michiel Schaap, tv-maker, HP/De Tijd, 23 augustus 2016

“Ik trof hem bij een schnabbel van Achmea in Leeuwarden. Daar werd een soort DWDD nagespeeld en ik zag echt dat hij daar niet even het geld kwam ophalen, wat ik andere presentatoren wel vaak zie doen. Hij vond het echt leuk.”

Wilfred Genee

“Als ik Matthijs wil opfokken, kan ik niets beters doen dan na het programma ten overstaan van anderen zeggen hoe geweldig hij het heeft gedaan. Dan gaat hij blozen, en dingen noemen die niet goed gingen. Matthijs is eigenlijk best verlegen en enorm kritisch op zichzelf. Als hij wat arroganter en ijdeler zijn, zou hij net als Humberto meer kunnen spelen en flirten.”

Prem Radhakishun

“Hij houdt graag de controle. Daarom geeft hij ook zelden interviews. Hij denkt, peinst en piekert over elke zin en vindt altijd dat hij het niet goed genoeg heeft uitgelegd of dat de nuance niet goed is. Hij is niet snel tevreden.”

Mark van den Heuvel

“Ik heb eens gezegd dat ik hem arrogant vond omdat hij zich nooit liet interviewen, terwijl zijn programma draait op gasten die zich laten interviewen. Kort daarop zegde hij toe zich te laten interviewen voor Wat Gaat Er Nu Door Je Heen?, een sportvariant op Zomergasten,met de voorwaarde dat het niet te veel over hemzelf zou gaan. We spraken over sportfragmenten, maar stiekem was het ook de bedoeling om hem en zijn opmerkelijke eigenschappen te ontleden. Vooraf zei hij: ‘Handschoenen af.’ Ik mocht overal naar vragen. Hij bleef op zijn hoede om zo weinig mogelijk Matthijs laten zien, maar zei na afloop dat hij het een leuk gesprek had gevonden en dat hij de montage niet van tevoren hoefde te zien. Ik weet wat ik gezegd heb, zei hij. Televisie is weer anders dan de schrijvende pers, waarin je gemakkelijk verkeerd wordt geciteerd. En hoge bomen vangen veel wind. Er wordt ook zoveel over hem geschreven.”

Wilfred Genee

Matthijs van Nieuwkerk in 2005. (ANP)

“Hoewel overspelgeruchten over de viriele Matthijs in de tv-wereld al jaren gemeengoed zijn, heeft zijn huwelijk alle pikante praatjes altijd overleefd. (–) Het gezinsleven is het belangrijkst voor Matthijs. Zijn kinderen vormen zijn grootste trots: zoon Kees ontwikkelde zich tot een veelgevraagd filmregisseur en dochter Jet maakt naam als culinair columniste en boekenschrijfster.”

Gijs Groenteman, Het Parool, 27 januari 2017

“Jet werkt nooit mee aan stukken over haar vader dus ook aan dit niet.”

Myrthe van Pelt, namens Jet van Nieuwkerk

“Mijn vader is de man met wie ik het állerhardst kan lachen. Zet ons op een terras of thuis op de bank en we lachen ons suf. Zelfs als mijn moeder en mijn broer al klaar zijn, gaan wij nog even door. En of het nou om werk of liefde gaat, hij kan ontzettend goed advies geven.

“We delen een voorliefde voor de horeca. Als er ergens iets nieuws opent, willen we er het liefst meteen naartoe. We fantaseren er al heel lang over om samen een restaurantje te beginnen ergens in Parijs, want we zijn allebei verliefd op die stad. (–) Of hij dan kookt? Nee, ik run de zaak en hij zit bij de deur met een wijntje de gasten te verwelkomen!”

Jet van Nieuwkerk, Libelle, 19 juni 2015

“Matthijs is een omnivoor. Hij proeft alles, lust alles. Dat is ideaal voor een kok, zeker als je ouderwetse gerechten serveert. Meer wil ik niet kwijt.”

Robert Kranenborg, topkok en voorheen DWDD-kok

“Laatst zijn Matthijs en ik met onze dames gaan eten in het restaurant in het dorp ten noorden van Parijs waar Vincent van Gogh heeft gewoond. We zijn wel bezig met bijzondere restaurants, maar ik denk dat je Matthijs het meest blij maakt door gewoon met hem aan tafel te zitten en een wijntje te drinken. Het liefst met de kinderen erbij. Kinderen relativeren en dan is er even geen druk, geen eindredactie.”

Henk Spaan

“Het gonst dat dit zijn laatste seizoen is en dat Matthijs samen met Dieuwke aan het broeden is op een latenightprogramma.”

Jean-Pierre Geelen

“Ik zou Matthijs niet graag op de late avond zien. Als hij praat, lijkt het alsof je wordt achternagezeten door een peloton ME’ers. Daar word ik nerveus van.”

René van der Gijp

Als hij praat, lijkt het alsof je wordt achternagezeten door een peloton ME’ers.

“Wanneer en waar op de late avond zou Matthijs terecht kunnen? Hij heeft bij RTL destijds een miljoen aangeboden gekregen, maar kennelijk hangt hij aan zijn vrijheid. Bovendien zal Humberto niet vertrekken, ook al zijn de kijkcijfers momenteel iets minder. En Pauw en Jinek hebben de avond bij de publieken.”

Wilfred Genee

“Ik zit er zelf de afgelopen tijd nog nauwelijks, maar Matthijs is het grootste talent van de publieke omroep. Ik bewonder hem om z’n stijl, z’n tempo en z’n onverbiddelijke talent en hoop dat hij net als veel grote Amerikaanse anchors doorgaat tot hij heel grijs en heel wijs is.”

Jort Kelder, tafelheer DWDD

“Een pensioen is voor Matthijs niet weggelegd. Werken is ook het verjagen van de muizenissen – gedachten die je dwars kunnen zitten. Ik zie hem graag een muziekprogramma presenteren; hij weet alles van zowel moderne als klassieke muziek en jazz. En hij zou bij uitstek geschikt zijn als anchor van de zomersport van de NOS. Ik zie hem zo de Olympische Spelen hier presenteren. Ach, er zijn zoveel mogelijkheden. Maar hij is verknocht aan DWDD. Hij zou het zo nog jaren kunnen doen, alleen misschien wat minder afleveringen per seizoen.”

Henk Spaan

Tientallen benaderden hebben uiteindelijk geen enkele reactie willen (of durven) geven, waaronder sommige oud-Parool-collega’s en vooral oud-DWDD-collega’s alsDieuwke Wynia (ex-eindredacteur), Ewart van der Horst (bedenker van DWDD en ex-eindredacteur), Willem Uylenbroek (voormalige Jakhals), Erik Dijkstra (ook ex-Jakhals) en Marie-José Kleef (ex-redacteur).

Word lid van HP/De Tijd