Spring naar de content
bron: johan kleinjan

De podcast als creatief verzet

Kun je mensen verliefd laten worden op jouw snedige kroegpraat? Het fenomeen podcast stelt iedereen in staat om daarmee een enthousiaste schare volgers te creëren – en een verdienmodel. Maar ook met een spannend hoorspel of een thuispubquiz valt er te scoren. Wat verklaart de hoge vlucht die dit verschijnsel heeft genomen? ‘Onze podcast is een reactie op de eentonige brij van de NPO.’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Hans van Willigenburg

In een tijdperk dat worstelt met objectieve feiten en dat door elites met angst en beven wordt omschreven als ‘post truth’ is er een medium in opkomst dat zich misschien wel het minst van allemaal iets aantrekt van begrippen als ‘objectiviteit’ en ‘waarheidsvinding’: de podcast. Zet twee mensen bij elkaar, geef ze een microfoon, druk de opnameknop in en theoretisch sta je aan het begin van een lange reeks podcasts waar grotere of kleinere scharen fans uren luisterplezier aan beleven. 

“Sinds video-on-demand is doorgebroken en zeker jonge mensen gewend zijn op ieder tijdstip te kunnen kijken en luisteren naar wat ze willen, is de podcast, de luistervariant van video-on-demand, aan een opmars begonnen,” zegt voormalig 3FM- en Veronica-dj Patrick Kicken, die ook wel ‘de podcastkoning van Nederland’ wordt genoemd. “Net als aan Netflix kun je aan podcasts makkelijk verslaafd raken. Steeds vaker spreek ik mensen die in een weekend in plaats van het uitkijken van een Netflix-serie vijf of tien afleveringen van een bepaalde podcast hebben beluisterd, achter elkaar, zonder pauze.” Volgens Kicken is het kennismaken met een nieuwe podcast het beste te vergelijken met de dynamiek van een date. “Als het goed voelt, wil je meteen door en kan de vlam snel in de pan schieten. Voelt het niet goed, dan haak je meteen af.”

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap