Spring naar de content

Opvallen doe je deze campagne op televisie, maar daar kom je alleen op als je opvalt

Met 37 partijen op het stembiljet doen een recordaantal partijen mee aan de Tweede Kamerverkiezingen. Nu de campagne wordt gegijzeld door de pandemie, is aandacht trekken voor nieuwe partijen lastig. 'Wij doen het van ons zakgeld.'

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Thom Edinger

Ronald Buijt, campagneleider van JA21, is een optimistisch mens. "We kunnen allemaal wel huilie-huilie doen dat we minder zichtbaar zijn, maar het is niet anders." Hij komt net terug van de studio van Radio Rijnmond, waar hij met lijsttrekker Joost Eerdmans radiospotjes heeft opgenomen. De coronabeperkingen zijn deze verkiezingscampagne een probleem voor alle partijen. Maar de nieuwelingen kampen met extra mankementen. Geen zichtbaarheid in de Tweede Kamer, een kleiner budget en minder naamsbekendheid. Forum voor Democratie-afsplitsing JA21 heeft wat betreft dat laatste nog geluk. Joost Eerdmans heeft een 'bekende kop', zegt Buijt. "Nu moeten we ervoor zorgen dat mensen Joost bij de partij plaatsen."

Voor de BoerBurgerBeweging (BBB) is dat een ander verhaal. Werd oprichter en lijsttrekker Caroline van der Plas voor de pandemie door bijna elk landelijk dagblad geïnterviewd, nu blijft het stil rondom de partij die meer aandacht eist voor de buitengebieden. Om toch wat contact met de kiezer te krijgen, trokken ze dit weekend met een campagnetruck door Zeeland. Daar deelden ze Zeeuwse bolussen en verse friet uit. Campagneleider Henk Vermeer: "In een dunbevolkt gebied zoals Zeeland is dat qua coronamaatregelen nog wel te doen." Voor de rest moeten ze het vooral hebben van een digitale campagne. Een gelijk speelveld wil Vermeer het niet noemen. "De bedragen die daar voorbij komen..."

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap

Onderwerpen