Spring naar de content

Optimaal thuiswerken, dat doe je met deze tips!

Te midden van de nieuwe pandemie van het coronavirus voeren veel bedrijven een vrijwillig of verplicht thuiswerkbeleid in.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Dat betekent dat velen van ons met een ongewone uitdaging te maken hebben: voor het eerst thuiswerken en dan vaak ook nog eens fulltime. Zelfs als je het eerder hebt gedaan, kan thuiswerken vanwege het coronavirus aanvoelen als een hele nieuwe wereld: het was natuurlijk echt plotseling. Het kan bovendien voor een langere periode zijn in plaats van hier en daar een dag en het is nog niet duidelijk hoe lang het zal duren. Je hele bedrijf is erbij betrokken en je kunt niet echt persoonlijk socializen buiten je werk. Gelukkig is optimaal thuiswerken, bijvoorbeeld met behulp van de onderstaande tips.

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

Houd persoonlijke data apart

Een bedrijf kan niet veel veranderen aan het scheiden van persoonlijke data en bedrijfsdata. Deze verantwoordelijkheid ligt namelijk echt bij jou, bij de thuiswerker dus. Het is van belang om je persoonlijke gegevens apart te houden zodat je het overzicht kunt bewaren, maar dit moet je ook doen zodat je zowel je eigen data als de data van je werkgever veiliger kunt bewaren. Als je beide types data verzamelt op dezelfde locatie dan lopen ze meer risico dat een hacker ermee vandoor gaat. IT consultants kunnen hierbij helpen zodat diefstal van data voorkomen wordt. 

Kleed je professioneel aan

Dit lijkt misschien een simpele tip, maar het is toch wel echt cruciaal. Het is verleidelijk om de hele dag in je pyjama te blijven, maar elke dag dat je toegeeft aan die verleiding begin je veel langzamer. Ook zul je over het algemeen minder productief zijn als je in je pyjama achter je laptop zit, al geldt dit natuurlijk niet voor iedereen. Het hoeft niet zo formeel als je normaal zou doen als je naar kantoor ging, maar de simpele handeling van het omkleden zal al veel positieve invloeden hebben. 

Wijs een thuiskantoor aan

Eén van de grote uitdagingen op het gebied van het thuiswerken is het gescheiden houden van je werk- en privéleven. Als je nooit volledig de verbinding met je werk verbreekt, zal je werkproductiviteit eronder lijden en kan je privéleven ook een klap krijgen. Het is dus wel van belang om hier rekening mee te houden, wat je kunt doen door een thuiskantoor aan te wijzen. Hierbij is een online werkplek thuis direct ook handig, wat een werkplek is die je kunt benaderen via de cloud. 

Beveilig je thuisnetwerk 

Deze tip lijkt heel erg voor de hand liggend, maar alsnog is het extreem belangrijk. Je moet er namelijk zeker van zijn dat je thuis beschikt over een goed wifi netwerk dat optimaal beveiligd is. Mogelijk weet je niet eens wat een beveiligd thuisnetwerk precies inhoudt, vraag hier dan de IT consultants naar. Zij kunnen je informatie geven over het beveiligen van een wifi netwerk in je huis. Hier kan zelfs een checklist voor gebruikt worden zodat je alle stappen kunt volgen. Hierbij moet je denken aan het veranderen van het standaardwachtwoord van de router, maar ook het instellen van WPA2 encryptie.