Spring naar de content

Marketinghit: fotografeer die enorm grote vrachtwagen

Online adverteren is dé manier om een product van een bedrijf onder de aandacht te brengen. Maar hoe zit het met een offline marketingcampagne? Is dat nog wel van deze tijd? Denk daarbij niet aan posters of belettering op een personenwagen, maar aan een mega-logo op een vrachtwagen van meer dan dertien meter lang, om vervolgens medeweggebruikers aan te sporen deze truck te fotograferen. Hoe dat zit leggen we hier uit.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Offline reclame maken is niet meer van deze tijd, zo menen veel ondernemers. Ze betalen liever grof voor online adverteren omdat het bereik daarmee veel groter zou zijn. Daarnaast posten ze regelmatig een bericht of een blog en als ze dat zelf niet kunnen omdat ze niet zo’n schrijver zijn of gewoonweg geen tijd weten vrij te maken voor ‘al dat social media gedoe’ huren ze tekstschrijvers in. De marketingafdeling gaat er lekker op. 

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

Vervolgens worden de resultaten gemeten en als die nog niet naar wens zijn, posten ze gewoon meer. Of gaan nog gerichter werken met teksten vol woorden die een groot zoekvolume hebben en dan maar hopen dat de potentiële klanten lekker veel online zijn. Zo menen ze zich vervolgens verzekerd van een flink aantal likes, volgers en hopelijk klanten. 

Vrachtwagen wrapping steeds populairder

Waar is de reclame gebleven die je ziet als je naar de bakker gaat? Waarvan je als bedrijf weet: ons logo is niet te missen. Op een poster, billboard of een vrachtwagen? Dat laatste wordt vrachtwagen wrapping genoemd en wordt steeds populairder. Precies, een snelle term voor een manier om een offline reclamecampagne in gang te zetten die met een lengte van 13,6 meter gewoonweg niet te missen is. 

Het blijkt langzaam terug te keren. Ook al menen sommige marketingafdelingen dat het not done is, een groot aantal bedrijven weet inmiddels wel beter. Reclame op vrachtwagen werkt! Als je nagaat dat zo’n enorm truck maar liefst meer dan tachtigduizend kilometer per jaar aflegt moet het bereik wel enorm zijn. Dit zijn geen digitale meters, maar reële kilometers op de weg. Gewoon op de snelweg, een parkeerplaats, bij een stoplicht of spoorwegovergang, naast je in de file. You name it of je ziet als medeweggebruiker het logo van een bedrijf recht voor je neus in grootformaat. 

Een volgende keer herken je het logo 

Dat logo wordt heus vergeten totdat het weer een keer opduikt. Wie het klappen van de reclame-zweep kent, weet dat mensen onbewust zo’n logo toch hebben opgeslagen in hun brein en het direct weer herkennen. Dat is wat je als bedrijf wenst. De consument wordt er als vanzelf naartoe getrokken en wie dan een nieuwe tas nodig heeft, herinnert zich die afbeelding van die fraaie tas op die vrachtwagen met die krachtige slogan of die goed zichtbare bedrijfsnaam. Bingo! 

Nog een optie: medeweggebruikers aansporen een foto van zo’n vrachtwagen te maken om deze, uiteraard met de kans een tas met korting of zelfs gratis in de wacht te slepen, op social media te posten. Zo wordt offline reclame gecombineerd met online exposure op een manier die heel goed werkt. Let er maar eens op als u de weg op gaat. Zo’n vrachtwagen is niet te missen.