Spring naar de content
bron: frank ruiter

Dubbelinterview Michel van Egmond en Antoinnette Scheulderman: ‘Woorden achter elkaar zetten is het enige wat ik kan’

In een tijd van ontlezing verandert alles wat Michel van Egmond (54) aanraakt in een bestseller. Zijn levenspartner, sterinterviewer Antoinnette Scheulderman (47), is coauteur en kritische redacteur. Wat is het geheime ingrediënt van hun succesformule? ‘Het is lastig te verdragen als de Grote Baas – Antoinnette – zegt: sorry, het past niet.’  

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Hans van Willigenburg

Vijf minuten voor de afgesproken tijd komen Michel van Egmond en Antoinnette Scheuderman het terras op lopen van Bar Blink, een pas opgetuigd etablissement aan de Wijnhaven, in wat je het Klein Manhattan van Rotterdam zou kunnen noemen. Het is gelegen op steenworp afstand van hun beider appartementen, die naar hun inschatting ‘enkele honderden meters’ van elkaar verwijderd zijn. Bij het handen schudden contrasteren de wat lodderige ogen van Michel met de alerte, vorsende blik van Antoinnette. Tijdens het interview zal zij enkele keren laten doorschemeren hoe grondig ze een interview pleegt aan te pakken, in relatie tot de misschien wat losse benadering van ondergetekende (‘ik wil nooit het risico lopen dat ik kansen laat liggen’, licht ze toe). 

Terwijl driekwart van cultureel Nederland tegenwoordig op feestjes en in de media al dan niet terecht klaagt over ontlezing, is het Van Egmond en Scheulderman de afgelopen jaren juist gelukt om massa’s mensen voor eerst van hun leven een fysiek boek te laten kopen. De met de NS Publieksprijs bekroonde biografieën Gijp en Kieft van Van Egmond leverden zelden vertoonde beelden op van lange mensenrijen voor boekhandels. Een succes dat met Derksen, een coproductie van Van Egmond en Scheulderman, nog eens dunnetjes werd overgedaan. Dat ze te midden van hun drukke werkschema bereid zijn HP/De Tijd op een zaterdag te woord te staan is verheugend (‘tot aan deze afspraak heb ik vandaag alleen maar gewerkt’ aldus Scheulderman), al was het maar omdat er relatief weinig aandacht is voor de bron van dat succes. Waarom doet 95 procent van de boeken die op de markt verschijnt, ook in de populairdere genres, nauwelijks iets in de verkoop? En waarom kun je er vergif op innemen dat een boek met hun naam op de cover honderdduizendmaal over de toonbank vliegt? 

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap