Spring naar de content
bron: STER

Schaf de STER af: iedereen wint

Huisvesting, ouderenzorg, openbaar vervoer: noem het en de overheid laat het aan de markt over. Soms met afgrijselijke gevolgen, schrijft Jan Kuitenbrouwer. Maar radio- en televisieprogramma's maken, dat móet de overheid zelf blijven doen? 'Ik zeg: Kick Out Loeki!'

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jan Kuitenbrouwer

Een columnist moet niet te veel stokpaardjes hebben, maar een paar is wel gepermitteerd. Een exemplaar dat ik al zeker twintig jaar naar volle tevredenheid berijd is dat de publieke omroep de STER zou moeten afschaffen. Misschien is het een stokpaardje omdat het een no-brainer is. Hoe ik door de jaren mijn houten vriendje ook wendde of keerde, telkens kwam ik weer op hetzelfde punt uit: dat moeten we doen.

Tegen reclame op zich heb ik geen enkel bezwaar, commerciële communicatie is onderdeel van de cultuur. Toon mij een land zonder reclame en ik toon u een land zonder nog héél veel meer. Het probleem is dat radio en televisie door reclame onvermijdelijk plat worden. Er zijn geen abonnees, alles wordt betaald uit advertentiegelden en adverteerders willen massa. ‘Boodschappers’ - de mensen die ’s avonds televisie kijken en overdag naar de supermarkt gaan.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap